stämmer bra det det var så klar demmpa jag menade att rikta frågan till, skrollade lite för snabbt =)

Nerre skrev:
Jag undrar om inte laggmunks fråga egentligen var riktad till Demmpa...?
Ha, Ha, Antagligen :p Men nu vet han hur jag gör också... Tyckte allt frågan var lite förvånande...

Någon som vet vad som händer med en bergvärmepump om man stänger av huvudkranen? Radiatorerna och golvvärmen har ju en sluten slinga som (helst :-) ) inte ska behöva tillföras något vatten, och det gör man ju hursomhelst manuellt. Men varmvattnet? Och VVB, vad gör den om huvudvattnet stängs av?

Krilleman
laggmunk skrev:
Alfredo: Kan du berätta hur du löst det? har funderingar på en elektrisk ventil till inkommande vatten, men inte listat ut riktigt hur det skall göras.
Det finns flera tillverkare av vattenfelsbrytare. Waterfuse från prevecta är en av dom stora aktörerna. Dom skriver att deras villa-variant är integrerbar i villalarm.

http://prevecta.se/husagare/

OXYD
Om man stänger elen. Finns det kanske risk för Legionella bildning när man är borta. Då kanske man få vänta på att den skall upp i bra temperatur innan man använder varmvatten efter hemkomst?

OXYD skrev:
Om man stänger elen. Finns det kanske risk för Legionella bildning när man är borta. Då kanske man få vänta på att den skall upp i bra temperatur innan man använder varmvatten efter hemkomst?
En väldigt varm sommar är det kanske möjligt att vattnet i ledningarna kommer upp i över 30 grader, men annars är det knappast nån större risk.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.