Hej!

fick ett brev från kommunen att de ska inventera avloppen i området.. jag har enskilt vatten/avlopp

jag vet i stort sett inget om mitt avlopp mer än att tidigare ägaren sa att det var "nygjort med trekammarbrunn"

och jo jag har en trekammarbrunn i betong, dit avloppet kommer i den stora kammaren, "halvmånen"

sedan rinner det ut i i ett rör från sista kammaren. och ca 15 meter därifrån finns ett rör som sticker upp ur marken, jag gissar att det är någon rensbrunn eller liknande.

vad kan jag ha för typ av avlopp?
markbädd, infiltration, stenkista? omöjligt att säga?

jag gissar att avloppet är gjort på 1990 talet eller tidigt 2000 tal då badrummet byggdes.

tips på hur jag undersöker vad jag har för avlopp?

har ingen möjlighet att fråga tidigare ägaren tyvärr...

MVH

Det låter som du har en infiltrationsanläggning, det är nog den vanligaste typen av privat anläggning i landet idag.
Man brukar säga att bädden har en teknisk livslängd på 15-20år, sen kan den behövs göras om. Ofta har man tyvärr inte möjlighet att ta vattenprover på restvattnet efter bädden för att avgöra funktionen, därav ett fastare tidsspann.

Om den är godkänd i din kommun är svårt att säga. Det beror på din bostadsläge i förhållande till andra viktiga vattendrag och källor.
Högst troligen kommer kommunen döma ut din anläggning om du inte kan presentera bevis för att den inte är tillräckligt ny eller byggd på moderna sätt med efterpolering.

http://husagare.avloppsguiden.se/infiltration.html

tack för snabbt och utförligt svar.

troligen är det som du säger, en infiltrationsbädd.

15-20 år ja då är det snart dags att göra om det närsomhelst... men eftersom man har så mycket projekt med husrenovering och garagebygge skulle jag vilja skjuta på det en 3-4 år...

jag måste alltså kunna visa att den är okej? hur gör jag det?

går det inte ta prover i avluftningsröret eller så?

kan jag leta ritningar på nätet och säga att jag fått de med husköpet? inte helt korrekt kanske men kanske kan rädda mig några år

har ni några tips?

kulle
Är anläggningen så pass ny så bör det finnas dokumenterat hos din kommun.

jo man kan tycka det... men troligen finns inget... jag ska iaf kolla med kommunen :)

Det borde finnas ett tillstånd hos kommunen på en såpass ny anläggning. Kolla med miljö och hälsa eller byggnadsnämnden.
Om anläggningen fungerar utifrån det som man kan kolla på en infiltrationsanläggning så tror jag inte du kommer att behöva vidta några åtgärder. Kolla med kommunen vad syftet med inventeringen är. Troligen vill de bara ha koll på vilka anläggningar som finns och status på dem.

kommunens avfallsavdelning var snabba att svara på mail... men de hade ingen dokumentation på min anläggning.

syftet är väl att kolla så man har en godkänd anläggning som inte släpper ut föroreningar... (jäkla byråkrati)

som fastighetsägare står man väl me skägget i brevlådan..

anläggningen fungerar bra vad jag vet... skulle den inte fungera skulle väl brunnen bli full? alltså om det inte rinner undan..

Det är inte omöjligt att man byggt infiltrationen fel, antingen med massor av makadam som släpper igenom vatten för fort, eller extra rör under som leder iväg vatten till dike eller liknade.
För var överfyllskydd godkännt och vanligt.
För att infiltrationen ska fungera så måste vattnet fångas i ett lager av sand/makk där mikroorganismerna får jobba.
Rinner det för snabbt så fungerar inte reningen, men vattnet rinner undan...

Nu säger jag inte att det är fel på din anläggning, men kommunen måste utgå från samma nivå oavsett, och om det var vanligt med "säkra" konstruktioner förr så utgår man från det.

vad menas med "säkra" konstruktioner?

jag har inte haft något problem vad jag vet på 4 år som jag bott här... så om det inte finns dokumentation så kanske kommunen kan kräva att det ska göras om fast det troligen fungerar utmärkt?

Y
Man själv har inte problem men sandbädden är full med föroreningar så föroreningarna rinner vidare ut till nästa punkt, någon brunn eller mark.

Min kommun har börjat gå över till datorsystem nu för hålla koll så jag tror dom kommer öka tempot i att jaga folk men gamla anläggningar.

Hurvida det är högre krav idag eller inte beror troligen på hur nära vatten du bor för det brukar dom vara hårdare emot.
Bor man nära så kan dom begära att du ska bygga ut din anläggning med ytterligare rening.
Finns det kommunalt inärheten så lär kommunen göra allt för att tvinga på dig detta.
Det var min kommun öppna med. "vi kan göra det så svårt vi bara kan att godkänna renovering/nybyggnation av din brunn ifall du inte väljer kommunalt"

Samtidigt kanske det räcker att du bara byter sanden.
Gamla sanden klassas som miljöfarlig så den är dyr att köra till tippen.
- Men okej att använda som gödsel på gärden...

Redigerat:
hmm jaa jäkla byråkrater på kommun... hur gjorde du? vart det kommunalt?

ska det vara sand i infiltrationen? jag läste att det skulle vara 8/16 eller 16/32 tvättad makadam..

jag har en å i närheten men det är nog 400-500 meter dit..

jag har ju en egen grävare så att göra ny infiltration blir inte så besvärligt... men ändå drygt merarbete...

Y
Jag har min teori att dom kommer ha strängare koll framöver med hjälp av datorerna. Och att behöva renovera privat-brunn var 15-20 år kändes dyrare än att gå med på kommunalt.

Låt dom göra sina prover, vem vet dom kanske säger att allt är okej.

jo dom kommer säkert ha mer å mer koll... men jag har nog 1 km till närmaste kommunala ledning... och tror vi har bland de dyraste avgifterna i landet... ca 8000:- per år om ja minns rätt... samt dyraste vatten på runt 25:- kubiken...

så jag vill nog ha enskilt så länge det går=)

Om tidsaspekten:
Det finns väl inget inom den kommunala världen som går fortare än 2 - 3 år.
Speciellt med lite överklaganden och så :confused:

Så du sitter nog ganska lugnt med din infiltration ännu ett tag.

"Avluftningsröret" är nog snarare ett rör för tilluft.
De små bakterierna nere i infiltrationsbädden behöver syre för att kunna äta skräpet som spolas ner i toaletterna.
Avluftningen sker normalt över hustaket, kopplat till den bortersta avloppsledningen.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
hehe jaa det är sant... så att överklaga kan ju vara ett enkelt sätt att åtminstone vinna tid :)

jag ska kolla avluftningsröret ikväll, och se om man kan se något där nere...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.