Hej,
Jag håller på att byta kök och upptäckte att de inkommande vattnet tog väldigt mycket plats. Det kommer in varmvatten som sedan går vidare (totalt 3 rör) och samma sak för kallvattnet. Varmvatten rören kommer in i skåpet under diskhon så där kan de ta plats men kallvattnet kommer in i skåpet bredvid och ta väldigt mycket plats då rören är långa.
Min tanke är att jag ska korta ner rören till höger i bild (kallvatten) så de är 7-8cm så de får plats under det nya skåpet. Finns det några problem med att göra så? Varför vill man ha så långa rör?
Jag håller på att byta kök och upptäckte att de inkommande vattnet tog väldigt mycket plats. Det kommer in varmvatten som sedan går vidare (totalt 3 rör) och samma sak för kallvattnet. Varmvatten rören kommer in i skåpet under diskhon så där kan de ta plats men kallvattnet kommer in i skåpet bredvid och ta väldigt mycket plats då rören är långa.
Min tanke är att jag ska korta ner rören till höger i bild (kallvatten) så de är 7-8cm så de får plats under det nya skåpet. Finns det några problem med att göra så? Varför vill man ha så långa rör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går alldeles utmärkt att göra som du tänkt dig. Men handla kvalitetskopplingar. Mitt råd är Vatettes variant, inte många kronor dyrare än "no-name" kopplingar.
Följ monteringsanvisningen!
Kapa med bågfil och glöm inte stödhylsor.
Det ser ut som du har dimensionerna 15 - 18 - 18 på dina prisolrör till höger. Stämmer det?
Följ monteringsanvisningen!
Kapa med bågfil och glöm inte stödhylsor.
Det ser ut som du har dimensionerna 15 - 18 - 18 på dina prisolrör till höger. Stämmer det?
15-18-18 stämmer perfekt
Snyggt spottat.
Har du kolla på vart de säljer vavette? (Göteborg). Är det något av de större byggvaruhusen som säljer dom eller andra kvalitetskopplingar?
Har du kolla på vart de säljer vavette? (Göteborg). Är det något av de större byggvaruhusen som säljer dom eller andra kvalitetskopplingar?
Du har inte funderat på att sänka båda när du endå är igång? Mittersta röret till vänster ser ut att ha läckt någon gång.
Och har du tänkt på att du behöver åtminstone ett nytt rör upp till blandaren?
Och ballofix innan blandaren är ju inte heller fel!
Och har du tänkt på att du behöver åtminstone ett nytt rör upp till blandaren?
Och ballofix innan blandaren är ju inte heller fel!
Visst är det ett T som sitter på ena sidan, gissar att det är det som skall upp till kran... å somkrilleman säger, sänker du har du inga fel kvar att göra utan att bila golv... Så gör rätt från början med stödhylsa och bra kopplingar.
Du kanske redan vet, men botten på diskbänkskåpet skall vara vatten tätat så sänk alla rör som inte skall upp till blandaren och gör inte större hål i skåpsbotten utan att du kan göra det vatten tätt.
I det gamla skåpet så hade man, för dom vänstra rören, kapat av bottenplattan i skåpet helt ca 20cm från bakat och dragit upp en liten vägg där...
Jag passar nog på att sänka alla rören så de får plats under skåpen och sätter även ballofiix på lämpligt stället.
Där t:et sitter på sidan var blandaren tidigare inkopplad. Jag satte ditt t:et medans jag grejar med skåpen.
Hur är K-Rautas sortiment på kopplingar. De ser ut att ha märket GG Carat. Är det något bra? K-Rauta ligger lätt tillgängligt
Tack för alla rekommendationer!
Jag passar nog på att sänka alla rören så de får plats under skåpen och sätter även ballofiix på lämpligt stället.
Där t:et sitter på sidan var blandaren tidigare inkopplad. Jag satte ditt t:et medans jag grejar med skåpen.
Hur är K-Rautas sortiment på kopplingar. De ser ut att ha märket GG Carat. Är det något bra? K-Rauta ligger lätt tillgängligt
Tack för alla rekommendationer!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En nackdel med att kapa ned rören och sätta kopplingarna under skåpen är att de inte längre blir inspekterbara och möjliga att åtgärda vid eventuella problem.
Det var nog därför de drogs upp så pass långt från början, för att vara synliga och åtkomliga i skåpen.
Det var nog därför de drogs upp så pass långt från början, för att vara synliga och åtkomliga i skåpen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag kan ju föreslå plastmatta på golvet åtminstone fram till sockeln med uppvik mot väggen så blir man blöt om fötterna om det skulle bli läckage.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
