Johan_A_M
Hej, ska renovera källaren och behöver därför flytta tvättstugan under några månader. Vi har ett gammalt risigt kök på ovanvåningen som jag tänkte använda tills vidare. Kan man göra på följande sätt:

IMG_1144.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Ballofix med backventil på kallvattnet vid T-stycket precis där hinken står. På den sedan en bussming till rätt dimensioner.
Ansluta avlopp till avloppsrören dör diskmaskinen nu ansluter. I så fall väl med vattenlås?

Vare sig diskho eller diskmaskin används eller kommer att användas, allt ska rivas ut när tvättstugan är klar och sedan inte vara kök längre.

Tacksam för all hjälp!

Redigerat:
Jag tycker att det ser korrekt ut.
Vattenlåset ligger ju efter/nedanför diskmaskinsavloppet.

Och bra med en riktig slangklämma på avloppsslangen!

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Johan_A_M
Tack för hjälpen KoW! Bara för att förtydliga, detta är alltså dagens lösning med DM som de gamla ägarna satt ihop och inte min TM. Och bara för att förtydliga min okunskap, är det alltså redan ett vattenlås där? Jag trodde jag visste hur de såg ut.

Det inringade blåa är vattenlåset.
(Men det var ett komplext avloppskoppel. Många skarvar som måste vara täta)

vattenlås.jpg
Skapa konto

• Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
Fantastiskt, tack så jättemycket!

kulle
Om inte DM ska användas, så ser det ut som du bara behöver skifta plats på t-kopplingen som nu sitter på vv till DM, så har du ditt uttag till TM

Och så här ser det ut under min tvättbänk och diskbänk.
Vattnet till tvätt- resp. diskmaskin kommer ju från blandaren, där avstängningskranen sitter.
Tvätt:
P1000840 (Medium).JPG
Skapa konto

Och disk:
P1000841 (Medium).JPG
Skapa konto

Krilleman
Köra tvättmaskinen på varmvattnet kan bli illa, alltid 55º.

Fråga frun :wow:

Edit:
Det är faktiskt IFÖ som tillverkar vattenlåset på TS bild. Finns att köpa än idag, modellen läcker mycket sällan i skarverna då det är koniska gummipackningar som mutter trycker på.

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Köra tvättmaskinen på varmvattnet kan bli illa, alltid 55º.
...
Jo, med det ställer man ju in vid installationen av blandaren.
(Det är väl rätt ovanligt att man installerar den att ta varmvatten)
Sedan är det bara att öppna och stänga :)

Krilleman
Jo, men enligt TS bild är ju uttaget på VV!

Tja, vad skall man tro:
Johan_A_M skrev:
...
En Ballofix med backventil på kallvattnet vid T-stycket precis där hinken står. På den sedan en bussming till rätt dimensioner...
Anslutningen på varmvattnet kan ju ha varit till en gammal bänkdiskmaskin, som ju ofta var varmvattenanslutna.

Johan_A_M
Det finns något härligt och samtidigt genant med att vara borta från sin egen tråd ett par timmar och komma tillbaka till en levande diskussion...

Hade nog inte tänkt köra på varmvatten. Köpte redan efter ditt svar KoW en kulventil samt en bussning från 21 till 26 mm eller vad det nu var. Drog på med 20 varv gängtejp och monterade ihop. Så långt allt väl och det kändes tätt. Anslöt sedan Samsungmaskinens "Aquaslang" som tyvärr inte hade några direkta instruktioner medföljande (följde med maskinen) och jösses vad det läckte mellan komponenterna. Har någon erfarenhet av den slangen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.