Jag har precis installerat frikyla (själv). Frikylan fungerar bra men dessvärre så leder kopparrören oljudet från brinepumpen till konvektorn vars lameller sedan verkar fungera som högtalarmembran och släpper ut oljudet rakt in i sovrummet.
Ljudet från konvektorn fläkt är fullt acceptabelt då man s a s tradar komfortabelt klimat mot lite vindsus. Värre är det med ljudet från brinepumpen som ju kommer att höras som mest under den större del av året som kylan inte alls behövs.
Jag har hårda kopparrör hela vägen (17m) och de är elastiskt upphängda med Armafix skålar vilket säkert förvärrar det hela. Till råga på allt så verkar även rörsystemet inuti värmepumpen vara elastiskt upphängt så brinepumpen sitter stelt ihop med konvektorplåtarna i ett komplex som sedan är elastiskt förankrat. Sämsta tänkbara förutsättningar alltså.
Är i akut hjälp av en lösning på detta för det är inte ok. Min egen fundering är att kapa av en halvmeter rör i någon 90 graders krök och ersätta med en armerad slang av EPDM gummi. Kommer detta att hjälpa eller leder vattnet över ljudet ändå? Hur brukar man göra för att spärra ljudöverledning?
Pen