D09
Hej

Har bekymmer med mitt vattenfilter, märke Callidius.

Skulle vara grymt tacksam för hjälp med felsökning

Jag har i grunden problem med järn. Därav vattenfiltret.
De senaste månaderna har det inte fungerat så bra och mycket blir missfärgat.
Smakar även illa. Någon äcklig eftersmak. Inte bara den vanliga "blod" smaken när det är mycket järn.

Har ställt in att filtret ska backspola varannan dag
Har förlängt tiden för backspolningscykeln

Kollade ejektorn. Tycker att den ser ok ut

Kollade lilla filtret i backspolningshuset. Såg inte så skräpigt ut?

Kollade behållaren med pulvret som man fyller på kaliumpregmangat eller vad det heter
Och det fanns kvar men låg uppblött över hela ytan.
Skrapade ihop till en hög.

Tog loss flotören till lilla behållaren och den verksr fungera när jag blåste genom röret

Lossade locket på vattenfiltret och körde ner näven.
Tog upp lite material och blev fundersam på det jag tog upp.
Såg ut som små små kulor som blev till något upplöst leraktigt i handen när man la lite tryck på med fingrarna.. Ska det vara så?

Vore grymt tacksam för hjälp :)

Körde en manuell backspolning igen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
D09
Filtermassan är ca 3-4 år gammal.

Funderar på om den där sörjan jag plockade upp är ett resultat av bristande syresättning?
Dvs järnet fälls inte ut som det ska?

D09
Filtermassan är ca 3-4 år gammal.

Funderar på om den där sörjan jag plockade upp är ett resultat av bristande syresättning?
Dvs järnet fälls inte ut som det ska?

Har du mycket järn så kanske det är dags att byta filtermassan. Jag bytte min efter 5 år.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Är rädd för det men känns kort tid att byta efter redan 3-4 år :/

Svindyrt med filtermassa om jag inte minns fel.

D09 skrev:
Är rädd för det men känns kort tid att byta efter redan 3-4 år :/

Svindyrt med filtermassa om jag inte minns fel.
Mins du hur mycket järn du hade i vattnet?
Det ser ut som att filtermassan du tagit upp med handen har mycket järn kring sig.. din hand ser brun ut.

Prova att köra ett gäng backspolningar av filtermassan efter varandra för att se om du kan skölja rent filtret från järn. Det kan ju ha ansamlat sig massor av järn som inte backspolas bort och filtret behöver sköljas rikligt.
Så om du kör 3-4st efter varandra kanske du kan få tillbaka lite kapacitet.. eller, om du har gott om vatten i brunnen, dra ur strömmen mitt i en bakspolning och låt den spola länge.

Hoppas inte den konstiga smaken kommer från kaliumpermanganat bara för det är inte så nyttigt att dricka :P

Har du väldigt mycket järn så kan filtermassan brytas ner ganska fort så det är inte omöjligt.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har mkt järn och hade tidigare ett sånt grönsandfilter. Uppfattar det som att det är gårdagens teknik och att det inte fungerar så bra om man har lite mer järn än genomsnittet. Blir dessutom dyrt med sandbyten.
Bytte till ett Göingefilter med vanlig sand som jag hittade på Blocket.
Nya är ju Göingefilter rätt dyra, men fungerar mkt bättre. Enda nackdelen som jag kommit på är att det drar en del ström för den ständigt cirkulationen, men man kan ju byta cirkulationspumprn till en modern lågenergimodell.
Jag fyllde mitt filter med ny sand + kalk då vi har mjukt vatten (kostade väl en 500 totalt) för 6-7 år sedan och har inte behövt göra ngt alls sedan dess. Funderar på att kanske fylla på lite kalk möjligen.
Då innan du slänger ut mer pengar på ditt gamla filter, kolla upp alternativ!

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
LinusW skrev:
Mins du hur mycket järn du hade i vattnet?
Det ser ut som att filtermassan du tagit upp med handen har mycket järn kring sig.. din hand ser brun ut.

Prova att köra ett gäng backspolningar av filtermassan efter varandra för att se om du kan skölja rent filtret från järn. Det kan ju ha ansamlat sig massor av järn som inte backspolas bort och filtret behöver sköljas rikligt.
Så om du kör 3-4st efter varandra kanske du kan få tillbaka lite kapacitet.. eller, om du har gott om vatten i brunnen, dra ur strömmen mitt i en bakspolning och låt den spola länge.

Hoppas inte den konstiga smaken kommer från kaliumpermanganat bara för det är inte så nyttigt att dricka :P

Har du väldigt mycket järn så kan filtermassan brytas ner ganska fort så det är inte omöjligt.
Kan kaliumpermangatet stanna kvar i filtret och leta sig ut i kranvattnet?

Tog isär ejektorn och lilla filtret ( silen ) idag igen och det såg ok ut. Körde en backspolning till nu.

Nä, minns inte detta men det är mycket.. Alla i området har problem med mycket järn tyvärr.

Det har fungerat bra länge men det sista så sket sig något ha ha

Testade med en magnet på sörjan jag tog upp igår och det fastnade så fint.. Kan inte vara ett bra tecken :/

D09
karlmb skrev:
Jag har mkt järn och hade tidigare ett sånt grönsandfilter. Uppfattar det som att det är gårdagens teknik och att det inte fungerar så bra om man har lite mer järn än genomsnittet. Blir dessutom dyrt med sandbyten.
Bytte till ett Göingefilter med vanlig sand som jag hittade på Blocket.
Nya är ju Göingefilter rätt dyra, men fungerar mkt bättre. Enda nackdelen som jag kommit på är att det drar en del ström för den ständigt cirkulationen, men man kan ju byta cirkulationspumprn till en modern lågenergimodell.
Jag fyllde mitt filter med ny sand + kalk då vi har mjukt vatten (kostade väl en 500 totalt) för 6-7 år sedan och har inte behövt göra ngt alls sedan dess. Funderar på att kanske fylla på lite kalk möjligen.
Då innan du slänger ut mer pengar på ditt gamla filter, kolla upp alternativ!
Tackar för tipset :) Får nog behålla detta filtret lite till. Är ju bara 3-4 år gammalt.. Svindyrt callidius som ska vara så bra ha ha men det är säkert jag som bommat något i underhållet... Brukar ju alltid vara så.

Kanske sanden fått för mycket stryk så det är dags.. Sura pengar isåfall :( Tycker det borde hålla längre

Missar man att mata kaliumpermanganat så förbrukas sanden. Till sist blirdet så små korn att de kommer med vattnet om man inte har ett extra filter sist. Sanden kan skada blandare bla. Sälj filtret på blocket och köp ett riktigt.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Y
Jag vet inte i ditt fall men jag har vid flera tillfällen fått tipset att hälla i citronsyra (kryddpåsar i mataffären) under några dagar för att få skiten att släppa inuti filtret.

Har även kört ett förfilter före stora filtret, först med vanliga filter, sen ett kolfilter, men kolfilter visade sig slåut storfiltret.

Vilketsom.. I förfilter behållaren hällde jag citronsyra.. samt i storfiltret saltburk...
Fick storhetsvansinne engång och hällde i massor med citronsyra, då missfärgades vattnet och det smakade citron.

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Yrrol skrev:
Jag vet inte i ditt fall men jag har vid flera tillfällen fått tipset att hälla i citronsyra (kryddpåsar i mataffären) under några dagar för att få skiten att släppa inuti filtret.

Har även kört ett förfilter före stora filtret, först med vanliga filter, sen ett kolfilter, men kolfilter visade sig slåut storfiltret.

Vilketsom.. I förfilter behållaren hällde jag citronsyra.. samt i storfiltret saltburk...
Fick storhetsvansinne engång och hällde i massor med citronsyra, då missfärgades vattnet och det smakade citron.
Citronsyra? Kan vara värt att testa :)

Tycker mig ana en liten förbättring. Den udda smaken verkar ha försvunnit/ dämpats.
Ska fortsätta med backspolningarna, kanske släpper :) har ställt in så att det backspolar i en evighet :)

Ska prova att stoppa backspolningen efter att filtret sugit upp kaliumpermangatet och låta det stå över natten och sen låta det fortsätta. Kom på att mogge73 här på forumet tipsat om det för länge sen.

Undrar om man vågar köra ner näven i filtret igen =P

D09
Tig loss ejektorn idag igen.. Såg ut som hålet var rent men lyckades ändå pilla ur en massa gojs ur den.. Kanske hade någon betydelse. Vem vet :)

Någon som vet hur mycket vatten den där lilla behållaren med kaliumpermangat ska ha i sig normalt?

Förmodar att det är som en svamp där i som håller kvar vatten blandat med medlet.
Men på ytan av svampen är det marginellt med vatten

Kanske det ska vara mycket vatten som löser upp det?

Du borde kolla Callidus manual!

D09
Den har jag :)

Vilken del tänkte du på? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.