Vi håller på och renoverar köket i vårt nya hus (nytt för oss).
I och med renoveringen kommer vi flytta runt lite i köket och behöver dra lite nytt vatten.

Som det ser ut idag så har vi inkommande PEM-slang-vattenmätare-22mm koppar som grenar sig i 10 mm koppar som gick till förra köket och 18 mm som matar varmvattenberedaren och från vilken det går avstick (10 mm till bad och 10 mm till tvättmaskin och vask i källaren.

Frågan är hur jag skall lösa det när jag drar nytt.

18 mm käns snålt, men det funkar ju som det ser ut nu.

Bör jag gå med 22 mm hela vägen till VVB?
Hur bör jag göra med avsticken, fortsätta med T-kopplingar som idag? Rören går i taket i källaren.

Tack på förhand.

Här kommer några bilder för tydlighet.
20151024_085703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151024_090134.jpg
Skapa konto

20151024_090232.jpg
Skapa konto

20151024_090242.jpg
Skapa konto

Krilleman
Upplever du inga problem med flödet idag skulle jag inte tycka att du behöver gå upp till 22.

Det är väl bara skära in dubbla T-rör och upp med fyra slangar till respektive tappställe i ditt nya kök! PEX är smidigt. Köp 16mm Rör I Rör.

Jag känner att det är lite dåligt i duschen, men det kommer ju inte ändras eftersom jag inte kommer åt de rören. Det är tydligen prisol i bjälklaget med skarvar och allt =(
Kan iofs komma åt dem genom taket i källaren, men det pallar jag nog inte just nu.

Sedan är VV bara 15 mm så jag är rädd att det kommer bli lite dåligt om man spolar i köket samtidigt som man duschar typ.

Jag kanske bara gör så att jag drar in T-rör 22-15-22 och förminskar till 18-15-18. Då är det bara att byta rören i framtiden om jag märker att det blir för klent när vi har fler tappställen.
Eller är det en dum ide?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.