Hej! Sedan ett par månader tillbaka har jag sysslat med en totalrenovering av mitt kök. I villan byggd 71, ligger koppar rör i gjuten platta.

När jag rev det gamla, kapade jag de båda rören under diskbänken, satte dit klämringkopplingar och pluggade igen dem.

Idag, efter mycket arbete var det äntligen dags att koppla på vattnet igen, jag har köpt en FM Mattsson 9000e blandare och allt fungerade jättebra, tills jag vred över till varmvatten. Trycket i vattenflödet är nästan obefintligt. Jag felsökte blandaren i timmar genom att plocka isär, rensa filter, installera om, och om, och om.

Väl utesluten så började jag titta på rören. Använde avlopps rensvajer för att "kjäppa". Kallvattenröret kunde jag trycka ner hela vajern i (över 10 meter), men i varmvattnet kommer jag bara 20-30cm, sen är det tokstopp.

Jag försöker förstå mig på vad som orsakar detta, vill inte behöva riva upp hela golvet för att felsöka, och att ha en klämringskoppling som skarv under golvet tror jag inte är lagligt.

Jag funderar på att plugga röret igen och dra in varmvatten från badrummet, men då står jag med problemet; en jätte lång "återvändsgränd" och stillastående vatten, oroar mig för legionella och annan ohälsa.

- Vad kan jag göra?
- Kan man använda sig av specialverktyg för att få ordning på stoppet?
- Vad kan det vara som orsakar det?

En tanke jag har, är att dra in varmvatten från badrummet, och koppla det till min nya blandare i köket, och att då även ansluta det blockade röret (som fortfarande har lite flöde) till det nya via T-skarv, för att motverka ett totalt flödesstopp.

Räcker den lilla vattencirkulationen för att hindra bakteriebildning?

Väldigt tacksam för all hjälp, tips och råd

Mvh Johan

Kan vara kalkavlagringar som byggts upp och nu gjort att det är nästan stopp i varmvattenröret.
Legionella är inte så stort problem i en villa, men givetvis bäst om du har flöde i alla rör.

D
Om du kapar 20-30cm hamnar du inte fortfarande i skåpet under diskbänken?

Prova att koppla våtdamsugare på röret och släpp på vattnet och se om något händer, alt häll i kalklösare i röret

thomas33 skrev:
Kan vara kalkavlagringar som byggts upp och nu gjort att det är nästan stopp i varmvattenröret.
Legionella är inte så stort problem i en villa, men givetvis bäst om du har flöde i alla rör.
Kan kalkavlagringar verkligen bildas så fort, och så extremt? Har bara haft röret pluggat i cirka 2 månader. Jag har ju haft fullt flöde på varmvattnet innan. Och, om jag har tryckt med vajer och rensverktyg, borde inte en såpass "ung" kalkavlagring ge mig sig åtminstone lite grann?

Redigerat:
DIY_freak skrev:
Om du kapar 20-30cm hamnar du inte fortfarande i skåpet under diskbänken?
Nej, stoppet sitter cirka 20 cm under golvytan, omgiven av isolering. Har inte kapat upp golvet ännu och hoppas verkligen att det inte krävs att jag bilar upp plattan för att nå problemet.

Mikael_L
JohanP88 skrev:
Väl utesluten så började jag titta på rören. Använde avlopps rensvajer för att "kjäppa". Kallvattenröret kunde jag trycka ner hela vajern i (över 10 meter), men i varmvattnet kommer jag bara 20-30cm, sen är det tokstopp.
Prova att trycka från andra hållet ...

sir_daniel skrev:
Prova att koppla våtdamsugare på röret och släpp på vattnet och se om något händer, alt häll i kalklösare i röret
Detta ska jag testa, tack för tipset Daniel!

Mikael_L skrev:
Prova att trycka från andra hållet ...
Försöker lokalisera vart jag kan komma åt att göra just det, när jag trycker i kallvattenröret så kommer jag väldigt långt utan att stöta på någon skarv eller möjlighet att hitta en lämplig ingång för att trycka från andra hållet. Möjligtvis behöver jag skaffa en kjäpp, med sond så att jag kan följa röret.

Från varmvattenberedaren går det endast ett rör ner, min tanke är att det är "huvudröret" som sedan slutar i just köket.

Mikael_L
Ja du har kanske dolda kopplingar någonstans. Kanske tom ingjutna ... :confused:

Risken med att behålla det befintliga igång med dåligt flöde är ju att det kanske hänt ngt där och står och småläcker.

M
Har du tagit loss klämringskopplingen och kontrollerat hur röret ser ut? Hade du stödhylsa?

Tänker mig om det du säger dig stöta emot är en skarv eller liknande som ska vara där men att du deformerat röret och därför påverkar flödet.

D
Har du verifierat att det är eåligt tryck i ledningen genom att ha vv-ledningen okopplad och låta någon sätta på vattnet försiktigt?

Marcussjogren skrev:
Har du tagit loss klämringskopplingen och kontrollerat hur röret ser ut? Hade du stödhylsa?

Tänker mig om det du säger dig stöta emot är en skarv eller liknande som ska vara där men att du deformerat röret och därför påverkar flödet.
Har inte kontrollerat under klämringskopplingen, men ska göra det när jag kommer hem igen. Jag får ju ner vajern en bit nedanför kopplingen, så jag tror inte det är i skarven det sitter. Röret kan ju vara deformerat längre ner, men har inte forcerat det på något ovanligt sätt, så jag tror inte det ska vara problemet, men ska givetvis kolla detta ikväll.

DIY_freak skrev:
Har du verifierat att det är eåligt tryck i ledningen genom att ha vv-ledningen okopplad och låta någon sätta på vattnet försiktigt?
Ja, jag kopplade på PEX röret från diskmaskinen, ledde det upp till diskhon och testade och, mycket riktigt så kommer vattnet med oerhört dåligt tryck, då hade jag flödet på max tryck från pumpen. Det var först då jag kunde utesluta blandaren helt.

Förövrigt har jag egen brunn, om det har någon betydelse för kalkbildning etc?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.