Behöver lite hjälp av er. Har nyligen köpt ett hus från och upptäckte att ventilen för inkommande tappvatten inte går att stänga av helt. Försökte få tag på en rörmokare men det verkar helt hopplöst att få tag på någon (precis som alla andra hantverkare just nu). Känns inte bra att inte kunna stänga av vattnet om något skulle hända så jag tänkte byta den själv. Tänkte passa på att byta vattenmätaren också eftersom den nog har varit med alltför länge. Vi tillhör en vattensamfällighet så vi ansvarar själva för mätaren.Så här ser det ut idag:

DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenmätarens anslutning är R25 och högra sidan av ventilen är R32 om jag har mätt rätt.

Funderar på denna vattenmätare:
http://www.vvsochbad.se/Vattenfoersoerjning-Vattenmaetare--Kallvattenmaetare-364721.html

Det som gör mig förbryllad är att det står Dn20/R25. Jag trodde att Dn och R var samma mått?

Tänkte köpa en vattenmätarkonsol också och tittade bla på denna
http://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsoll/
men jag hittar ingen info om hur långt från väggen mätaren hamnar. Det måste ju stämma med hur ledningarna sitter. Eller finns det en standard för detta som även följdes på 60-talet?

Dn är invändigt mått på röret tror jag,
R betyder Withworth rörgänga i dimension 25.

Normalt är det samma sak men här är det så stor fläns där gängan sitter att det är en annan dimension.........tror jag.

Tack för svaret! Det låter helt klart vettigt.

Nästa problem jag stötte på är att jag inte vet hur lång konsolen och ventilerna är så det är svårt att beställa en passbit i rätt längd.

Har dessutom sett att kommunerna ofta rekommenderar att man sätter en backventil efter mätaren. Är det en bra idé?

Finnas nog inget krav på att du har det eftersom du inte direkt ansluter till en kommunal anläggning. Andra skälet till att ha en är ju att din anläggning inte ska tömmas på vatten om fel uppstår hos samfälligheten.

Krilleman
I vattenmätarnas värld är det lite snurrigt. Är den DN 20 så menas det att det är 20 på rörsnuttarna du har på varje sida om mätaren. Medans muttrarna som sitter på vattenmätarkopplingarna är 25 gängade! Därav DN20/R25

Om måttet från vägg inte stämmer 100% så kan man alltid kapa en bit ner och montera dubbla 45º böjar för att få till det korrekt.

Tänkvärt är också att du måste sätta ett T-rör på uppgången för att komma tillbaka nedåt efter kulventilen till höger!

Passbit behöver du ej om du köper mätaren du länkat till.
Ezze är tillverkaren av vattenmätarkonsolen i din länk.
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1227-5208145

Vad har du för material på inkommade rör?

Det är kopparrör enligt uppgift.

Jag hade tänkt ta loss den befintliga vattenmätaren och ventilen genom att lossa muttrarna och sedan sätta ditt konsol med ventiler och en rörbit mot befintliga gängor på rören men på ditt svar krilleman_215 låter det som att jag måste kapa rören?

Jag hängde tyvärr inte med på det med t-röret.

Som ni märker har jag inte hållt på med vvs tidigare men det är ju aldrig försent att lära sig något nytt!

Om grejorna fungerar, men att ratten går så tungt att den inte stänger kan man inte då bara skruva isär ventilen och fixa till den? Och att du sedan motionerar ventilen någon gång/år, du ska även se till att den inte står i max öppet läge utan skruva tillbaka den t.ex. 1/4 varv från max öppet.

Vissa ventiler som liknar den där rostar sönder från insidan. Slutar inte bra. Krille vet säkert om den ventilen är en sådan...

Jag skulle skaffa mig en stump hårt koppar rör + några löd-böjar för att få ihop detta med anpassning till väggavståndet. Därefter klämkopplingar för övergång till gänga.

Ventilen går att snurra på men den stänger inte helt ändå så jag vill inte ha kvar den.

Det här verkar lite mer omständigt än jag trodde, kanske får fortsätta jaga rörmokare ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.