Hej.

Ska byta köksblandare och har köpt hem en sådan. http://www.bauhaus.se/c-retro-400-koksblandare.html
Det är första gången jag byter en sådan så det finns risk att det blir ett par väldigt grundläggande frågor, så håll tillgodo =)

Blandaren har flexpex-slangar och en anslutningsslang för diskmaskinen.
Flexpex-slangarna har slätända (10mm)
Exakt vad behöver jag köpa och ta reda på för att kunna byta blandare?

Jag misstänker att jag behöver köpa klämringar, vilken storlek ska jag köpa?
Fungerar http://www.clasohlson.com/se/Halvkoppling/Pr251200010?

Gängtejp, vad mer kan jag tänkas behöva köpa så att jag inte upptäcker att jag saknar något när jag väl satt igång?

Sedan undrar jag vad det är för rör jag har under diskhon, tänkte spontant att det borde vara två rör + avlopp, men såg till min förvåning att det är fyra rör. Kan någon förklara detta?

diskho.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Om det är 10mm på dina vitmålade rör precis innan kopplingarna uppåt så köper du bara två nya raka 10mm vatette raka kopplingar. Enkelt, billigt och bra!

För visst är det 8mm rör upp till blandaren idag?

Hej.

Tack, låter smidigt. Jo tror det är så, får mäta ordentligt imorgon. Bostadsrätten byggdes 1988 ifall det nu fanns någon standard att följa.

Någon som har nån idé om varför det är fyra rör som kommer upp från golvet och går ihop sådär?

bryggarebob skrev:
Någon som har nån idé om varför det är fyra rör som kommer upp från golvet och går ihop sådär?
Rör som går till ett annat tappställe? Vad finns på andra sidan väggen?

Krilleman
Det är antagligen matningen till badrum/WC.

Stäng ballofixerna och kolla var du saknar tryck förutom i köket.

Ja, på andra sidan väggen är den som en korridor/genomgångsdel. Under så är det garage, såvitt jag vet. Varför går dem ihop sådär?

Har mätt nu och nuvarande rör är 12mm och 10mm anslutning från nuvarande blandare. Då borde jag väl kunna använda de befintliga kopplingarna?
Är det bara att skruva upp och ev. bättra på tätning med lin alt gängtejp?

krilleman_215 skrev:
Det är antagligen matningen till badrum/WC.

Stäng ballofixerna och kolla var du saknar tryck förutom i köket.

Tusen tack! Vilket geni! Stämmer precis som du skrev, tappade tryck i badrummet. Jättebra att veta då vi ska byta blandare där också inom kort, annars så skulle vi vara tvugna att stänga av vattnet in till bostadsrätten och då stänger vi även av för grannarna, nu slipper vi ju detta!
Perfekt =)

Krilleman
bryggarebob skrev:
Ja, på andra sidan väggen är den som en korridor/genomgångsdel. Under så är det garage, såvitt jag vet. Varför går dem ihop sådär?

Har mätt nu och nuvarande rör är 12mm och 10mm anslutning från nuvarande blandare. Då borde jag väl kunna använda de befintliga kopplingarna?
Är det bara att skruva upp och ev. bättra på tätning med lin alt gängtejp?
Då behöver du antagligen inga nya kopplingar. Bara två nya vatette klämringar 10mm.

Kliv in på närmsta fysiska rörbutik och fråga efter två st RSK: 1945625. Trots att det blir dyrare så blir det billigare för du slipper betala frakt.

Men dessa kan ju självklart handlas i internetbutik också.
http://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamring-10/?do=addtocart&select=true

Dock så kan det ju ev sitta förminskningar i ovansidan på kopplingarna (om det är raka 12mm kopplingar) Det står även stansat i underkant på muttern vilken dimension den är för. 12 eller 10. Kommer du upp med huvudet alt fota ovanifrån på kopplingen för att bekräfta det alt hitta siffran på underkanten av mutten?!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.