2 252 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Fylla hydrofonen?
Sida 1 av 2
Hej
Jag har ett problem, att när våra grannar använder mycket vatten på en gång så töms hydrofonen och när den är tom är det stört omöjligt (nästan) att få den att fånga vattnet igen.
Jag har cirkulation från brunnen upp till pumpen, det är just steget mellan pumpen och hydrofonen som är problemet.
Allt funkar bra när det väl kommit i lite vatten och man inte kör den tom (!)
Finns det några knep att tillgå för att få hydrofonen att fånga vattnet?
Tack
Jag har ett problem, att när våra grannar använder mycket vatten på en gång så töms hydrofonen och när den är tom är det stört omöjligt (nästan) att få den att fånga vattnet igen.
Jag har cirkulation från brunnen upp till pumpen, det är just steget mellan pumpen och hydrofonen som är problemet.
Allt funkar bra när det väl kommit i lite vatten och man inte kör den tom (!)
Finns det några knep att tillgå för att få hydrofonen att fånga vattnet?
Tack
Haha det vore nåt ;-)
Problemet är att grannarna har hästar och gör åt en del i stöten. Det får bli ändring på det, men det är en annan diskussion
Finns det inga regelrätta knep på hur man kan få hydrofonen att suga in vattnet. Sist stog rörmokaren och stängde av o på pumpen i 2h till slut tog den. Har gjort detsamma i fyra nu utan resultat :-D
Någon med händiga knep i bakhuvudet?
Problemet är att grannarna har hästar och gör åt en del i stöten. Det får bli ändring på det, men det är en annan diskussion
Finns det inga regelrätta knep på hur man kan få hydrofonen att suga in vattnet. Sist stog rörmokaren och stängde av o på pumpen i 2h till slut tog den. Har gjort detsamma i fyra nu utan resultat :-D
Någon med händiga knep i bakhuvudet?
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
du monterar en backventil på din sugledning borde sitta en i brunnen redan med uppenbarligen hjälper inte det om du monterar en mellan pumpen och tanken med en by-pass kan du nog släppa tillbaka tillräckligt till pumpen för att den ska suga från brunnen. alt 2 så monterar din granne en nivåvakt som bryter deras pump innan din går torr om inget av dom passar dej/er så fyll en 25liters dunk att använda till att fylla pump och sugledning med kolla bara att din backventil i brunnen är hel
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
delar med tank? isåfall är det svårare att lösa att men inte omöjligt
Dom praktiska detaljerna kommer sen, förmodligen har jag en luftläcka nere vid ejektorn, problemet är att rörmokaren kan titta på det först på måndag.
Helgproblemet är att jag behöver få hydroforen att ta vattnet från pumpen...
Helgproblemet är att jag behöver få hydroforen att ta vattnet från pumpen...
Då behöver du hämta vatten i dunk någonstans från. Fyll på före pumpen så den får sug, sen ska det fungera.
Beror på pump men tveksamt om 25 liter som föreslaget ovan räcker...
Här finns en bra beskriving: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/115667-problem-med-hydropress.html?perpage=15#post832357
Beror på pump men tveksamt om 25 liter som föreslaget ovan räcker...
Här finns en bra beskriving: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/115667-problem-med-hydropress.html?perpage=15#post832357
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
det går åt 5liter till pumpen sen ca 8 liter per tio meter sugslang (32 mm slang)
Du menar "koppen" vid insuget på pumpen? När jag lossar den så är det redan fullt ös, dvs jag har full cirkulation mellan pump och brunn (även om det förmodligen är en lufttjuv på vägen)
Problemet är som sagt inte att få upp vattnet, utan det är att få det att stanna i hydroforen.
Jag har stängt efter hydroforen och mellan hydrofor och pump kör jag näst intill avstängd kran samtidigt som jag stänger av/på pumpen för att förhoppningsvis få in lite grann i hydroforen så att vattennivån tar sig över insuget...
Jag vet inte om jag tänker rätt, men kanske finns det några andra knep?
Problemet är som sagt inte att få upp vattnet, utan det är att få det att stanna i hydroforen.
Jag har stängt efter hydroforen och mellan hydrofor och pump kör jag näst intill avstängd kran samtidigt som jag stänger av/på pumpen för att förhoppningsvis få in lite grann i hydroforen så att vattennivån tar sig över insuget...
Jag vet inte om jag tänker rätt, men kanske finns det några andra knep?
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
har du ett läckage mellan pumpen och brunn måste man stänga av helt mellan pumpen och tanken när pumpen stannar annars rinner ju allt tillbaka i brunnen problemet är ju att din tryckbrytare antagligen sitter i tanken vilket betyder att pumpen kommer att gå när trycket sjunker under tillslagstryck vilken slutar med att pumpen förstörs eller något där i mellan inte håller för det ökade trycket så då måste du bryta strömmen när du stänger kranen
Har du fyllt slangar på (brunnsidan) och pump?
Om du kör pumpen och öppnar avluftningen på pumpen ska det vara ordentligt tryck annars har den inte börjat ta vatten ännu, rinner det bara får du testa att fylla på igen.
När du är säker på att du fått den att ta vatten kan sakta, sakta öppna upp in till hydroforen men var försiktig.
Om du kör pumpen och öppnar avluftningen på pumpen ska det vara ordentligt tryck annars har den inte börjat ta vatten ännu, rinner det bara får du testa att fylla på igen.
När du är säker på att du fått den att ta vatten kan sakta, sakta öppna upp in till hydroforen men var försiktig.
På pumpsidan har jag tryck.
Kranen mellan tank och pump är ett halvvarv öppen...

Kranen mellan tank och pump är ett halvvarv öppen...
Stråle (eller först lite luft i några sekunder varav slutledningen att det finns en luftläcka på brunn/sugsidan)
Men så fort luften är ute pumpar det med stark stråle ur ventilen
Men så fort luften är ute pumpar det med stark stråle ur ventilen