Hej DIY_Freak
Gängtape andvänder man på tex olja / gas och på fjärrvärmesidan då linet brinner upp.
Gamla skolan andvänder alltid lin och Locherpasta,
Loctite är ett gissel . Minsta lilla rörelse så är det läckage.

D
vvs facit skrev:
Hej DIY_Freak
Gängtape andvänder man på tex olja / gas och på fjärrvärmesidan då linet brinner upp.
Gamla skolan andvänder alltid lin och Locherpasta,
Loctite är ett gissel . Minsta lilla rörelse så är det läckage.
Loctite används mycket i hydraulsystem då man vill undvika att gängtejp och lin kommer in i hydraulsystemet. Har själv använt det i en hydraulstyrning på båt och det fungerar alledeles utmärkt. Enkelt att applicera och fungerar alldeles utmärkt i miljöer med mycket vibrationer.

När det gäller många av er VVSare så kör ni ju det som ni själva gillar (självklart) och dissar det som ni inte använder själva... vet VVSare som älskar Loctite och vet massvis med VVSare som går omkring med en rulle gängtejp som de använder lite varstans (inte bara på olja/gas/fjärrvärme-installationer om det är det du vill antyda).

Redigerat av moderator:
Loctiten som andvänds i ett hydralsystem det är nog inte vvs loctite, .
Hydral sidan andvänder jag något som heter scantech, 350 bar vvs loctiten klarar inte dom trycken,

Dissar,,, Nej vi ska använda det som står föreskrivet , Jag vill påstå att dom som andvänder det "lite varstans"
inte har riktig kontroll på vad dom gör. En tejpad eller loctitad gäng gång kan du inte rör. den läcker direkt.

D
Återigen, kan du visa var det står föreskrivet att man skall använda lin och inte gängtejp eller loctite? Jag skulle vilja påstå att det är typiskt dissande av en produkt, bara för att det inte är den av dig föredragna lösningen. Vill du på allvar påstå att alla de tejpade rörgängor som VVSare gör på vanliga VVS-installationer (som inte har med fjärrvärme/olja/gas att göra) är ej godkända?

Om en vvs montör vill gäng tejpa, loctita ett vvs jobb så får han göra det inget fel med det, står det i bygghandlingar att gängförband skall packas med lin så får man följa det. Gängtape/loctite är jag inte så mycket för känns inte säkert då efterjusteringar av berörd rördel kan börja läcka. Använder lin till allt utan metalldel mot plast och tryckluft kör med loctitesnöre eller tejpen. Vvs tätning använder jag aldrig då man fått laga andras läckor p.g.a det skall gå fort vid montaget.

Ser ofta hemmafixarens desperata försök att täta med gängtejp, tejpen sitter i skarvkopplingar där konan skall täta, blandarfästen etc.

mvh

DIY_freak skrev:
Återigen, kan du visa var det står föreskrivet att man skall använda lin och inte gängtejp eller loctite? Jag skulle vilja påstå att det är typiskt dissande av en produkt, bara för att det inte är den av dig föredragna lösningen. Vill du på allvar påstå att alla de tejpade rörgängor som VVSare gör på vanliga VVS-installationer (som inte har med fjärrvärme/olja/gas att göra) är ej godkända?
han har rätt, på primärfjärrvärme får man inte längre använda lin. Det klarar inte temperaturerna över tid. Där är det jumbotejp som används mest.
olja och gas system funkar det på men gängtejp är att föredra för att inte förorena systemet.
loctight's tandtråd är bra till dimensioner under 1". Vid större rör så blir det väldigt dyrt att köra med snöret..
sedan har du den klassiska blå locktight smörjan och den funkar bra till värme och sprinklersystem, den skulle jag personligen aldrig använda till vatten bara för att jag inte vill men jag tror även den funkar till vattenledningar, dock ej säker..

D
Tommor skrev:
han har rätt, på primärfjärrvärme får man inte längre använda lin. Det klarar inte temperaturerna över tid. Där är det jumbotejp som används mest. olja och gas system funkar det på men gängtejp är att föredra för att inte förorena systemet.
Jag hänger helt med på vad du skriver, men det var inte det som vvs facit skrev. I alla fall uppfattade jag att andemeningen var att man enbart använder gängtejp till olja/gas/fjärrvärme och att de som använder det "lite varstans" i vanliga VVS-installationer inte riktigt har koll på vad de gör.

• Gilla
Tommor
  • Laddar…
DIY_freak
Nej Hur många läckor har du tätat efter en gängtejp?
Hur många värmepumps montage har du varit på som är ett par år gamla där allt gängat är monterat med loctitie.
Allt börjar läcka vid minsta rörelse,,
Då anser jag att man har lite dålig kontroll på vad konsekvensen av det montage arbete man utfört har,,

sen ska man anser jag se lite till kunden också och installations firmans ekonomi,
en rulle tejp räcker inte lång dryga 20 kr
en tub loctite vvs 50 mml ca 380 kr räcker inte långt den heller
en Lin boll för ca 50 kr räcker riktigt långt,, och är den som är tryggast att använda både för kund och installatör .

Så det brukar bli så ..när dom med lite dålig kontroll haft tillräckligt många läckage byter dom till Lin och Pasta dom med.

Redigerat:
D
Precis som jag sa förut.... de som använder det ena eller det andra gör det för att de tycker det är bra och har sina argument för det. Det som däremot är helt fel är när någon påstår att det skulle vara fel och inte godkännt att använda det ena eller det andra (förutom i vissa specifika fall). Du hsr all rätt att tycka att din metod är bäst... men du har ingen som helst rätt att påstå att de som använder andra metoder skulle göra ett felaktigt arbete.

DIY_freak skrev:
Precis som jag sa förut.... de som använder det ena eller det andra gör det för att de tycker det är bra och har sina argument för det. Det som däremot är helt fel är när någon påstår att det skulle vara fel och inte godkännt att använda det ena eller det andra (förutom i vissa specifika fall). Du hsr all rätt att tycka att din metod är bäst... men du har ingen som helst rätt att påstå att de som använder andra metoder skulle göra ett felaktigt arbete.
Jag håller verkligen inte med dig alls!

För det första är det givetvis ett helt felaktigt argument att påstå att en metod skulle vara ok bara för att det finns de som använder den och anser att den är bra. Jag hade hantverkare hos mig som tyckte det var ok att kortla vid golvbrunn med 70-reglar och inte använda monteringsplatta i badrum med klinker...

När det gäller gängtejp är min uppfattning att det är helt förkastligt att använda för vattenledningar i en vanlig villa utom i några enstaka undantag. En röris som använder gängtejp på R15 och uppåt är en klåpare och jag hoppas innerligt att det varken lärs ut till nya rörmokare eller att det på något vis kan anses vara fackmannamässigt.

När jag köpte ett smutsfilter med R20-koppling frågade killen på Rinkaby om jag hade gäng-tape. Det tolkar jag som att han tyckte var lämpligt att använda till det.
http://www.unipak.dk/sv/category/product-tags/gängtape
UNITAPE gängtätningstejp lämpar sig väl för anläggningar med vatten, dricksvatten och tryckluft. Max. rördiameter: ¾”.

D
injonil skrev:
Jag håller verkligen inte med dig alls!

För det första är det givetvis ett helt felaktigt argument att påstå att en metod skulle vara ok bara för att det finns de som använder den och anser att den är bra.
Det är ju inte så konstigt att du inte håller med mig. Det var ju inte mer än några dagar sedan som du trodde att rörkopplingar var konstruerade för att tätas med lin och inget annat och att det stod i monteringsanvisningarna för kopplingarna att de skulle tätas med lin, men du har ännu inte lyckats visa att så är fallet.

Om nu gängtejp rent generellt sett är så undermåligt som du vill låta påskina, hur kommer det sig att det är det som skall användas i t.ex. fjärrvärmeinstallationer och gasinstallationer där trycket är mycket högre och konsekvenserna så otroligt mycket större om det blir ett läckage?

Jag vidhåller att de här åsikterna som vissa av er torgför enbart är frågan om personliga preferenser och inte har något att göra med godkännande eller hantverksmässigt utförande.

DIY_freak skrev:
Det är ju inte så konstigt att du inte håller med mig. Det var ju inte mer än några dagar sedan som du trodde att rörkopplingar var konstruerade för att tätas med lin och inget annat och att det stod i monteringsanvisningarna för kopplingarna att de skulle tätas med lin, men du har ännu inte lyckats visa att så är fallet.
Det där är en ren missuppfattning från din sida. Jag har aldrig trott att vissa gängor är gjorda för lin och därför inte kan tätas på annat sätt, ok?

D
injonil skrev:
Det där är en ren missuppfattning från din sida. Jag har aldrig trott att vissa gängor är gjorda för lin och därför inte kan tätas på annat sätt, ok?
Missuppfattning från min sida?

injonil skrev:
Jag menar att vissa kopplingar är konstruerade för att täta med lin och andra inte.
injonil skrev:
Hur gängorna är konstruerade överlåter jag till tillverkaren. Det intressanta är monteringsanvisningarna. Men du menar att tillverkarna anger att R-gängor kan tätas med annat än lin och pasta?
injonil skrev:
Det spelar faktiskt ingen roll; även om tillverkarna ej anger hur man ska täta r-gängade rördelar så är det inte fackmannamässigt att göra på annat sätt än att använda lin och pasta.
injonil skrev:
Ok, jag visste inte att det var brukligt att använda Loctite istället för lin och pasta, men säger ni det så! Skulle det vara vanligt inom VVS i vanliga villor?

Gängtejp anses väl vara ok för riktigt små eller fina gängor men det är det ju inte fråga om här.

injonil skrev:
Jag menar att vissa kopplingar är konstruerade för att täta med lin och andra inte.

Och ja, oftast finns det något annat som tätar, mig veterligen finns det inga gängor som tätar i sig själva, men skulle det finnas eller uppfinnas så ska man även där följa de monteringsanvisningar som gäller.

Man ska t ex inte täta en klämringskoppling som läcker med lin (eller gängtejp) även om det givetvis är möjligt.
Det framgår i mitt ursprungliga inlägg vad jag menar, men om du vill förklarar jag en gång till. Jag syftade på R-gängor i jämförelse med t ex klämringskopplingar eller koppling där en gummipackning tätar.

Jag hävdar alltså att vvs-kopplingar där själva gängan måste tätas ska tätas med lin och inte gängtejp. Loctite låter jag vara osagt. Gängtejp är en dålig metod och jag hoppas som sagt verkligen att det inte anses vara fackmannamässigt.

DIY_freak, har vi rett ut detta missförstånd nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.