10 867 läst ·
28 svar
11k läst
28 svar
Olika rörtätningar diskussion
Hur skall du ha det nu????injonil skrev:
injonil skrev:
Jag skriver att man ska täta med lin, det betyder inte att det inte går att täta med gängtejp. Det går givetvis men man ska inte göra så eftersom det är en dålig metod och inte hör hemma i vvs-installation i en villa. Förstår du nu?
Och jag menar att det är din personliga åsikt och inte har någon som helst förankring i någon branschpraxis eller liknande, utan mer färgat av peronliga preferenser. Förstår du nu?injonil skrev:
För övrigt, vad är din formella kompetens i området, eftersom du inte ens kände till Loctite för gängtätning?
De rörmokare jag talat med som är duktiga använder inte gängtejp annat än i undantagsfall. Sedan finns rörmokare som använder gängtejp, men det finns klåpare inom varje område.
Det är inte bara jag som anser att gängtejp är en dålig metod för gängtätning inom VVS, så nej, jag tycker inte det handlar om personliga preferenser.
Det är inte bara jag som anser att gängtejp är en dålig metod för gängtätning inom VVS, så nej, jag tycker inte det handlar om personliga preferenser.
I en debatt är det viktigt att skilja på tyckande och påståenden.
@injonil: Om du talar om varför så blir det lättare att förstå.
Varför hör inte gängtejp hemma i en vvs-installation i en villa?
För att "vinna" så behöver man i en saklig debatt hänvisa till något utomstående såsom regelverk, expertutlåtande, rättsfall eller dylikt. Ett allmänt tyckande utifrån personliga erfarenheter eller skolning är just det och inte mer. Det är inte mer rätt än motpartens tyckande.
Du skriver tex. att gängtejp är en dålig metod. Varför? Vad baserar du det påståendet på? Ett sådant påstående behöver du kunna styrka.
@injonil: Om du talar om varför så blir det lättare att förstå.
Varför hör inte gängtejp hemma i en vvs-installation i en villa?
För att "vinna" så behöver man i en saklig debatt hänvisa till något utomstående såsom regelverk, expertutlåtande, rättsfall eller dylikt. Ett allmänt tyckande utifrån personliga erfarenheter eller skolning är just det och inte mer. Det är inte mer rätt än motpartens tyckande.
Du skriver tex. att gängtejp är en dålig metod. Varför? Vad baserar du det påståendet på? Ett sådant påstående behöver du kunna styrka.
vvs facit skrev:Nej Hur många läckor har du tätat efter en gängtejp?
Hur många värmepumps montage har du varit på som är ett par år gamla där allt gängat är monterat med loctitie.
Allt börjar läcka vid minsta rörelse,,
Så det brukar bli så ..när dom med lite dålig kontroll haft tillräckligt många läckage byter dom till Lin och Pasta dom med.
mexitegel, vi har mycket få VVS-are här på forumet, i elforumet skulle en liknande diskussion aldrig uppstå eftersom ett gäng elektriker direkt skulle säga vad som är bra eller dåligt. krilleman är den som vi alla vet kan mest om vvs här och han vill inte använda gängtejp. vvs facit vet jag inte om h*n är röris eller ej, men skulle gissa på det.krilleman_215 skrev:
Redigerat:
I elforumet hade det i detta laget hänvisats till något av de oändliga regelverken. I detta fall finns det ännu ingen sådan fakta som styrker något påstående. Bara för att "krilleman" inte använder gängtape så är det enligt mig, och tydligen flertalet andra, inte anledning nog att förkasta gängtape. Särskilt inte när tillverkaren av gängtape säger att den är gjord för ändamålet, något de troligen skulle fått äta upp vid det här laget då den funnits ett tag.
När jag frågade en rörmokare om varför han använde lin+locher istället för gängtejp så var svaret att det helt enkelt går åt för mycket tejp, speciellt vid stora dimensioner. Det är också lätt att förstöra gängtejpen om man måste "backa" kopplingen. I detta fall gällde frågan KV+VV i en villa. Jag tolkar detta som att det är helt OK att använda gängtejp, men den har sina nackdelar. Dock gör den ju sitt jobb precis lika bra som lin+locher.
Ojoj, här går det hett till. Vill bara inflika att det egentligen inte är något fel med gängtape, förutom att man inte kan backa en dragen koppling.
Skulle säga att 90 procent av gängtapeläckor beror på handhavandefel, för lite tape, inte tillräckligt sträckt, tapen har glidit med när man skruvat mm.
Jag har tätat många skarvar i fjärrvärmeinstallationer och har lärt mig att nästan känna om det blir tätt när jag drar ihop kopplingen. Känns det för löst, lossar jag och gör om. Installationen tryckprovas sen med 25 bar.
Annars kör jag med lin eller snöre på övrig värme och vatten, samt tape eller snöre på tryckluft. Loctite är känsligt för smuts och fett, så gängorna ska rengöras innan. Känns som det mest är ackordsgubbar som använder loctite, för de slipper komma dit efteråt och laga läckor.
Skulle säga att 90 procent av gängtapeläckor beror på handhavandefel, för lite tape, inte tillräckligt sträckt, tapen har glidit med när man skruvat mm.
Jag har tätat många skarvar i fjärrvärmeinstallationer och har lärt mig att nästan känna om det blir tätt när jag drar ihop kopplingen. Känns det för löst, lossar jag och gör om. Installationen tryckprovas sen med 25 bar.
Annars kör jag med lin eller snöre på övrig värme och vatten, samt tape eller snöre på tryckluft. Loctite är känsligt för smuts och fett, så gängorna ska rengöras innan. Känns som det mest är ackordsgubbar som använder loctite, för de slipper komma dit efteråt och laga läckor.
Det som inte nämnts är ju dock att alla linade skarvar i Sveriges allehanda system, från okända årtal, håller fortfarande tätt. = Kvalitetsbevis som en bra produkt. Dock är den kokta linoljan är utbytt mot den icke-härdande locherpastan.
Tape är inte fel sätt att täta en gänga. Men det blir lättade, billigare och bättre att täta med lin + locher.
Sen finns det ju som redan nämnts installationer som kräver tape, men för "hemmapulande kalle" är dom ytterst få.
Tape är inte fel sätt att täta en gänga. Men det blir lättade, billigare och bättre att täta med lin + locher.
Sen finns det ju som redan nämnts installationer som kräver tape, men för "hemmapulande kalle" är dom ytterst få.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jag har gjort ca 100 kopplingar med lin, framförallt i början fick jag göra om en del, för lite lin, eller det korvade ihop sig. Men det märker man alltid innan man sätter igång vattnet.
Jag har också gjort ett tiotal kopplingar med tejp. Där har jag fått göra om i princip varenda en minst en gång, och flera av dem har läckt så jag fått börja om. En rörmockare lärde mig att man inte skall ha pasta på gängorna (som det står i instruktionen för lin), utan bara ytterst ovanpå linet. Pastan ökar risken att linet börjar glida i gängorna.
Jag har också gjort ett tiotal kopplingar med tejp. Där har jag fått göra om i princip varenda en minst en gång, och flera av dem har läckt så jag fått börja om. En rörmockare lärde mig att man inte skall ha pasta på gängorna (som det står i instruktionen för lin), utan bara ytterst ovanpå linet. Pastan ökar risken att linet börjar glida i gängorna.
Så har jag också fått lära mig av min far som var rörmokare på tidigt 60-tal. Funkar varje gång. Jag har både tejp och lin hemma och har en stark preferens för linet. Men jag kan inte motivera det med mer än att jag har fler goda erfarenheter av lin och pasta än av tejpen.hempularen skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
För använde jag alltid tejp men sen jag fått kläm på hur man använder lin så använder jag alltid lin för det blir alltid tätt direkt.
Vet inte hur många tejp kopplingar jag fick göra om när jag använde tejp men många var det.
Vet inte hur många tejp kopplingar jag fick göra om när jag använde tejp men många var det.
Gammal tråd, men ... 
Jag har tagit fram en formel för hur mycket gängtejp som går åt för olika gängdiametrar beroende på gängtejpens densitet, tjocklek samt bredd. Formeln kan härledas från "tumregeln" att för Unipaks Unitape så ska antal varv vara lika med rörgängans diameter (i mm) och antagandet att det är den totala massan av tätningsmedlet som är det intressanta i sammanhanget.
Formeln lyder enligt följande:
Antal varv = 0,000315*diametern [mm]/(densiteten[g/mm3]*tjockleken[mm]*bredden[mm])
Om man då t ex tar en R40 gänga så skulle det med Unitejpen gå åt sisådär 48 varv (enligt tumregeln) dvs mer än halva rullen (!) Med "Jumbotejpen" som har betydligt högre densitet, större tjocklek och bredd så blir antal varv knappt sju stycken.
PS. Förutom att det går åt en hisklig massa (Uni-)tejp för att linda en R40-gänga är det nog också olämpligt av den anledningen att Unitejpen är för tunn för grövre gängor. Det är väl därför som Unipak inte rekommenderar Unitejp för större gängor än 3/4'' (?)
Edit: Vill samtidigt passa på att nämna att det faktiskt finns tejper som går att backa. Jumbotejpen som nämns ovan är enligt uppgift reverserbar 45 grader.
Edit 2: Allt "dissande" av gängtejp beror nog på som någon nämnt tidigare, på handhavandefel (mest att man lägger på för lite tejp). Att dra en tejpad gänga ska i princip vara lika trögt som att dra en linad dito.
Jag har tagit fram en formel för hur mycket gängtejp som går åt för olika gängdiametrar beroende på gängtejpens densitet, tjocklek samt bredd. Formeln kan härledas från "tumregeln" att för Unipaks Unitape så ska antal varv vara lika med rörgängans diameter (i mm) och antagandet att det är den totala massan av tätningsmedlet som är det intressanta i sammanhanget.
Formeln lyder enligt följande:
Antal varv = 0,000315*diametern [mm]/(densiteten[g/mm3]*tjockleken[mm]*bredden[mm])
Om man då t ex tar en R40 gänga så skulle det med Unitejpen gå åt sisådär 48 varv (enligt tumregeln) dvs mer än halva rullen (!) Med "Jumbotejpen" som har betydligt högre densitet, större tjocklek och bredd så blir antal varv knappt sju stycken.
PS. Förutom att det går åt en hisklig massa (Uni-)tejp för att linda en R40-gänga är det nog också olämpligt av den anledningen att Unitejpen är för tunn för grövre gängor. Det är väl därför som Unipak inte rekommenderar Unitejp för större gängor än 3/4'' (?)
Edit: Vill samtidigt passa på att nämna att det faktiskt finns tejper som går att backa. Jumbotejpen som nämns ovan är enligt uppgift reverserbar 45 grader.
Edit 2: Allt "dissande" av gängtejp beror nog på som någon nämnt tidigare, på handhavandefel (mest att man lägger på för lite tejp). Att dra en tejpad gänga ska i princip vara lika trögt som att dra en linad dito.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden