Hej jag kommer få kommunalt vatten inom några år då det har gått igenom men dom har inte satt ner spaden än....
Jag vill flytta in nu och tänkte köpa en begagnad septiktank på 3kubik.

Kan man ha den ovan jord med en värme kabel som man kör ner i den ? Så slipper jag gräva ner den?
Eller kan man göra på något annat sätt? Känns onödigt att gräva ner när kommunalt vatten och avlopp kommer om ca 2-3år hoppas jag iaf om dom inte är segare än det .... fast det är dom säkert :(

Några tips på hur jag kan göra? Jag har ett rejält fall till tanken iaf!

Det kommer gå åt rätt mycket energi att värma tanken så den är pumpbar vintertid, visst kan du låta den frysa in mellan tömningarna, men det är nog minst en veckas tining innan slamsugen kan tömma den, och då är då med ett par kWh i effekt.

Det kostar inte så många kronor att gräva ned den, och oavsett måste kommunen godkänna och inspektera anläggningen. Tveksamt att de skulle godkänna en fristående tank.

D09
Risken är väl att den spricker om den fryser?

Men man kommer kunna lukta sig fram till våren 😇

Vi har väntat på vårt utlovade kommunala VA i snart 20 år nu, så har du lite referensramar ;)

Som corre skriver så börja med att prata med kommunen om vilka möjligheter som står till buds. Tyvärr har de inte en "rådgörande funktion" och vill ibland bara godkänna eller underkänna en färdig installation....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.