Hubbe2 skrev:
Risken med att behålla det befintliga igång med dåligt flöde är ju att det kanske hänt ngt där och står och småläcker.
Om jag väljer att plugga röret och helt enkelt inte använda det alls, strider jag mot lagar och regler för försäkringar och bakteriemotverkan? Får jag ha ett pluggat rör, med stillastående vatten i en villa från -71? För det vore ju helt klart den enklaste lösningen just nu.

harry73
dsub skrev:
Eller kanske en sådan här om du har en dator:
[länk]
Då är det bra att inte sätta igång vattnet om man har datorn inom 2 m från det öppna röret

dsub skrev:
Du kanske kan köpa en sådan här för att kolla vad det beror på:
[länk]
Första träffen på google "inspektionskamera.
Har precis fått tag i något liknande via jobbet, skall hem och testa det ikväll. :thumbup:

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Bilder!
Eller film :)

• Gilla
JohanP88 och 1 till
  • Laddar…
Hej, först och främst vill jag tacka för all hjälp, från allihop! jag har försökt att lösa detta på smidigaste sätt men det var inte nyckeln.

Jag hade ner kameran i röret. Tyvärr var det så grumligt och mörkt så jag såg ingenting så fort jag nådde vatten. Försökte till och med suga ur röret med ett sugrör för att få bättre sikt, så om jag var orolig för legionella innan så är jag nog över det nu.

Jag satte mig i soffan, såg på Blåvitt vs AIK, rensade tankarna, tog några öl och bestämde mig för att gå till botten med detta. Så, jag bröt upp golvet, hoppades att rören inte var nedgjutna i plattan och möttes av följande;

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen vattenläcka, "endast" ett krökt koppar rör. Rören ser dessutom inte ut att vara nedgjutna, vilket är skönt att veta inför framtida projekt.

Nu undra jag givetvis vad ni hade gjort i detta läget? Klämringskoppling och en lätt åtkomligt konstruerad lucka i golvet så man lättare kan kontrollera i framtiden, skarva med v-koppling och koppla på vattnet till blandaren igen? Det är cirka 10cm under golvnivå. Kan jag lita på att en klämringskoppling håller måttet under en längre tid?

Känns efter omständigheterna som att jag kommit undan lindrigt.

D
Vad är det för typ av kopparrör? Går det att böja med ett verktyg avsett för detta? Skulle du i så fall inte kunna bryta upp lite åt höger och böja upp röret längre åt höger så att det sticker upp ur golvet efter att du kapat den skadade delen? Sedan förlänger du med klämring och rör men synligt under diskbänken.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Jo, antingen gör jag så, eller så skarvar jag och bygger en inspektionslucka, så att jag lätt kan kontrollera i framtiden, det ska tydligen vara ok enligt regelverket?

Eftersom det är under diskbänken kan du lägga dit ett vattenlarm. Då piper det ifall det skulle börja droppa från klämringen.

om du kan få dit lite isolering som brandskydd vid röret kan du hårdlöda dit en skarvmuff, känns rätt safe. Men känns lite vådligt att hårdlöda i det trånga utrymmet

M
Om du inte kan få ner bockverktyg och ordna det på så vis så hade jag gjort som meckis säger. Kapa bort den kassa delen, sätt dit en böj och lämplig längd rör för att komma 10-15cm ovan golv och löd sedan ihop skarven (eller be en röris göra det). Hårdlödning är väl att föredra, även ett fuktlarm ochbinspektionslucka iom att golvet redan är uppbrutet. Där inne spelar det ju kanske mindre roll rent estetiskt.

Att ha dolda skarvar är alltid dumt, men tillåtet. Däremot ska dem vara lödda, det ska finnas inspektionslucka och om möjlighet finns så ska man dra det "rör-i-rör". Det sistnämnda gäller dock i första hand nybyggnation.

Och ja - koppla på det på blandaren igen. Att dra nytt från badrummet är bara en meckig "fullösning" till ingen nytta :-)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.