Varför rekommenderar "folk" att man ska ha 1/3 luft i tanken när man får ut fler liter vatten med
2/3 luft. Vi får ut ca 50-60 liter vid 1/3 luft men ca 80-90 liter om vi har mer luft
Så åter till frågan varför rekommenderas då bara 1/3 luft.

vad menar du? förtydliga gärna:-)

Det beror lite på vilket tryck pumpen jobbar mot, men om du har en stor luftbubbla så riskerar du att få ut luft i systemet om du tappar mycket vatten och pumpen inte hinner med att pumpa upp i samma takt,

Pumpen slår till vid ca 2 bar och slår av vid 4,6.
Det är ingen fara att det blir för lite vatten i tanken.
Jag undrade bara varför det rekomenderas 1/3 luft och inte mer ,
om det inte finns ngn speciell anledning ( förutom att vattnet skulle "ta slut" ) !?
Jag har gärna 1/2 eller 2/3 med luft då jag får fler liter att spola med innan pumpen startar igen

OBS detta gäller en djupborrad brunn med pumpen nere i hålet.

Det har ingen betydelse var pumpen är placerad.

Anledningen att 1/3 rekommenderas är som jag skrev tidigare.

Om det fungerar för dig är det inget som hindrar att du har mer i tanken.

Om det inte av någon anledning inte funkar så blir du snart varse det och då får du väl justera luftnivån.

Det är ju avsett som en dämpare i systemet. Om luften varit 0 så hade pumpen startat och stoppat vid minsta lilla tappning av vatten och livslängden på pumpen kortas avsevärt.

Om du vill testa olika luftmängder för att få ut maximalt med vatten kan du använda denna formel:

Vluft=(Vvatten*Pstopp)/(Pstopp-Pstart)

Vvatten: Volymen vatten i liter du får ut mellan start och stopp
Pstopp: Stopptryck i bar
Pstart: Starttryck i bar

Hydroforens totalvolym och pumpens maxtryck blir i slutändan avgörande för vilken maximal mängd vatten du kan få ut mellan start och stopp.

Det får jag prova .
Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.