Hej

Planerar nytt husbygge. Kommer att ha bergvärmepump i garage med 4vägs kulvert in i huset till tvättstugan. Platta med vattenburen golvvärme.

Från vattenfördelaren, har jag tänkt att dra kallvatten i det sista lagret isolering (närmast grusbädd) alternativt mellan grusbädd och understa lagret isolering.

Fråga: Hur drar jag varmvatten från fördelaren till de olika tappställena när jag har golvvärmeslingor? Kan jag lägga varmvatten (pex r-i-r) över golvvärmeslingorna under armeringen eller går det att dra varmvatten ovanpå armeringen?

Fråga: Har ni bilder på hur ni kopplat vid fördelaren (uppgång i platta, lösning med fördelarskåp etc) posta gärna bilder på er rördragning.

bifogar några bilder på min platta, 200kvm. allt har jag gjort själv. Du skall nog inte låta rören (tappvatten) lämna betongen, och ned i isoleringen, kan kanske bli någon rörelse där. Nu har jag ritat huset så att samtliga våtutrymmen ligger i fil, så vattnet dit kommer upp i en vägg (med inspektionslucka) och sen går rören på väggarna till samliga utrymmen. Köket däremot ligger 20 meter bort, rören går nära kantbalken, varmvattnet har fått en cirkpump, för att det skall vara varmt direkt.
första slingan monterad till bortersta sovrummet, rören har fått skyddslang för att det inte skall bli för varm där många rör samlas, 800 meter värmeslang gick åt.

IMG_0548.jpg

så här ser det ut strax innan betongen kommer, ett 50mm rör ligger där på snedden och 17 meter upp till en vägg, det är till centraldammsugaren, det gäller att ha allt med sig nu. Det är 3 år sedan jag gjöt plattan och allt har funkat som tänkt

IMG_0561.jpg

man glömmer visst.....jag ser nu att tappvattnet ligger i isoleringen, således under armeringen
hoppas Du får nån nytta av bilderna, potentialutjämnaren är också med. Min elektriker ritade ut var han ville ha sina VP rör, all EL går i plattan, rören kommer upp insidan syllen, och då i utrymmet för 45X45 ;an, takhöjden 4.2 m. så det hade blivit för mycket jobb, att dra elen där uppe.

IMG_0547.jpg

Redigerat:
Har du vattenfördelaren bredvid fördelaren för golvvärmen? Om jag förstår rätt är det golvvärmefördelaren du har med på bilden? Ny på detta så ursäkta dumma frågor :)

Så du drar både kallvatten och varmvatten under armeringen i betongen till kök, badrum dusch etc? svårt se just varm och kallvatten ledningarna på bilden (eller jag förstår inte! ). Min tanke är att kallvattnet värms onödigt om det dras i betongen och därför kan dras ner i isoleringen. Dock tänkt att varmvattnet kan dras under eller över armeringen beroende på om golvvärmeslingorna dras över/under den.

vattenfördelaren? Vatten kommer in i huset genom 1 rör. Vatten vidare inne i huset till toa, bad kök osv går under armeringen, eventuellt i isoleringen. Tappvattnet kommer inte upp från plattan till varje enhet = toa , badkar,,tvättfat o s v utan dessa rör (kromade) monteras på väggarna. "fördelare" för varmt/kallt tappvatten sker vid pannan, där man förmodligen också låter inkommande vatten komma in. Min fördelare till tappvattnet kan du se till höger om de inkommande gula skyddsrören för elen. Det ensamma gula till vänster är inkommande vatten, Kommer inte ihåg vad det isolerade kopparröret heter, men det är för varmvatten, och läggs även det i isoleringen, = skär spår i isoleringen till dessa. Att ha varmvattenröret i plattan nära golvvärmen gör knappast till eller från, för värmens skull, då det dessutom är isolerat rör.
Sorry, blir kanske rörigt att förstå.
obs, inget tappvatten i närheten av golvvärmefördelaren, som du frågade, vattenslangarna på bild, kopplade till fördelaren, är till för att golvvärmesystemet står under tryck när man gjuter plattan

Redigerat:
tid att gömma alltsammans under betong, tycker det är bättre att vara själv om detta jobb
IMG_0578-1.jpg

så där ja, nu är det för sent att ändra på något, det korta röda röret (rostfritt) går ut i kantbalken, och är utblåset för centraldammsugaren, det gäller att få med allt, nu har även en del av virke och gips anlänt

IMG_0599.jpg

Tack nu är jag med på alla rör :) Att jag undra över vattenfördelaren är för själv har jag VP i garaget med kulvert in i huset. Kommer ha vattenfördelaren i tvättstugans vägg i fördelarskåp. Golvvärmefördelaren i garderob mitt i huset för kortast möjliga slingor till rummen.

Utblåset för centraldammsugaren var smart, ska jag komma ihåg i planeringen !!

Gällande varmvattenröret tänkte jag ha det ovan armeringen, detta då min golvvärme kommer under armeringen. Hoppas bara cementen täcker tillräckligt ovan vv rören då!

Kanon bilder. Har du fler sen så fortsätt posta :)

Krilleman
Lägg inget ovan golvvärmen. Helt onödigt!

Håll dig med kallvattnet närmast grusningen och varmvattnet i det sista skiktet av isoleringen!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ok, ja det är väl lika bra. Får skära ut för röret i isoleringen för att få det plant då.

Tack

Hänger på denna tråden och ställer en fråga om varmvatten i plattan. Om jag går upp på morgonen och tappar varmvatten i köket (den blandare som är längst ifrån vv beredaren) så tar det en 10 sekunder innan jag får varmvatten. Om jag sen låter kranen vara i 15 minuter så håller rören ovan platta fortfarande varmvatten men sen blir det kallt igen, dock inte lika kallt som första gången.

Kan det vara så att varmvattnet ligger under isolering eller hur kallt blir det i röret som ligger ovan isolering i plattan? Jag ska ta temp på vattnet imorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.