Det är en sån arm med flytgrej som jag gissar att min också har. En stor blå boll är det. Jag läste att jag skulle skruva loss röret som sitter på utsidan av toalettstolen (alltså röret som ger vatten till toalettstolen) för att kunna lossa mojängen som fyller upp vatten i tanken men jag fick ändå inte lös den.Marcussjogren skrev:Äh - inget att sura över! Jag höll säkert på i 5-6 timmar när jag bara skulle byta en packning i våran toalett.
Vi har något liknande den du har, och där sitter den en liten flytkorg (ursäkta mina dåliga facktermer) på en arm. Om man trycker ner den armen så spolas det in vatten i cisternen och när man lyfter den så stoppar det.
I änden på armen (mot vattenledningen) sitter det lite packningar och grejer, vilken del är det du inte får dit?
Minns också att det var trångt men funkade bra med en ficklampa i munnen och lite pill![]()
Jag rengjorde allt jag kunde få loss på insidan men jag hittade ingen packning så jag fick antagligen inte lös grejer i vilket fall.
Men nu får jag inte tillbaka röret som ska skruvas fast med en mutter. På min toalett nere är det en slangliknande grej men på toaletten uppe är det ett rör. Röret går ju inte att böja och bända så jag lyckas inte få dit det igen. Jag vågar inte ta i för mycket heller så att jag förstör det. Man kanske måste ta i men vågar inte chansa.
Haha, det var den inställningen jag försökte låtsas att jag har men just nu är jag mest bitter.Jumos skrev:
En kompis (kille) ringde mig när jag stod med händerna i tanken och skruvade och jag pratade med honom samt två till kompisar (också killar) i ett gruppsamtal och de sa att om de hade pratat med en annan tjej så hade de blivit förvånade. Men att när det gäller mig så är det inte speciellt oväntat att jag ställer mig med toalettvatten upp till armbågarna och försöker själv för att jag är för tjurig för att be om hjälp, haha.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det låter konstigt, men kanske är så din modell fungerar.
På vår så sitter vattenledningen skruvad, ovanpå den så kunde jag inte se exakt hur det satt ihop nu, men där sitter en vit rund plastmutter med piggliknande saker på (tillbaka till facktermerna). Ovanpå denna sitter två fyrkantiga block som är ihopskruvade med fyra skruv och ovanpå denna sitter själva armen.
OM du har ovan fyrkantiga block så var det membranet i denna som läckte i vårt fall. det sitter ett membran inuti som skall tätas av en genomgående pigg med gummiförsedd ände som sen armen är fäst i.
Blir kanske dumt när jag försöker förklara i text.
På vår så sitter vattenledningen skruvad, ovanpå den så kunde jag inte se exakt hur det satt ihop nu, men där sitter en vit rund plastmutter med piggliknande saker på (tillbaka till facktermerna). Ovanpå denna sitter två fyrkantiga block som är ihopskruvade med fyra skruv och ovanpå denna sitter själva armen.
OM du har ovan fyrkantiga block så var det membranet i denna som läckte i vårt fall. det sitter ett membran inuti som skall tätas av en genomgående pigg med gummiförsedd ände som sen armen är fäst i.
Blir kanske dumt när jag försöker förklara i text.
Nej jag förstår!Marcussjogren skrev:Det låter konstigt, men kanske är så din modell fungerar.
Blir kanske dumt när jag försöker förklara i text.![]()
NU efter att ha skruvat lös röret så upptäckte jag att jag inte behölvde göra så.
Det är skillnad på vattenförbrukningen nu! 
Sen jag flyttade till huset har jag alltså förbrukat i snitt ungefär 4 kubik vatten i veckan fram tills att jag fixade toalettstolen. På en vecka och en dag har jag förbrukat en kubik vatten. Jag har levt som vanligt men tvättat två tvättmaskiner (brukar bara tvätta kanske en varannan vecka).
Onödiga pengar som rann ut i toalettstolen, men jag är ändå glad att det var ett så enkelt fel. Det hade varit tråkigt om det runnit in i någon vägg och orsakat vattenskador.
Sen jag flyttade till huset har jag alltså förbrukat i snitt ungefär 4 kubik vatten i veckan fram tills att jag fixade toalettstolen. På en vecka och en dag har jag förbrukat en kubik vatten. Jag har levt som vanligt men tvättat två tvättmaskiner (brukar bara tvätta kanske en varannan vecka).
Onödiga pengar som rann ut i toalettstolen, men jag är ändå glad att det var ett så enkelt fel. Det hade varit tråkigt om det runnit in i någon vägg och orsakat vattenskador.
Klicka här för att svara