917 läst ·
4 svar
917 läst
4 svar
Hydrofor
Hej ännu en hydroforfråga... Bytte för en tid sedan till dränkbar pump fr ejektor samt att min VVSare satte på luftventil samt glasrör? på min hydrofor. Efter detta har jag inte full koll på hur jag går till väga när det är för lite luft i hydroforen. Jag stänger av pump samt inkommande vatten och öppnar ventilen i botten och tömmer ur vatten. Behöver jag tömma lr täcker det att trycka i vatten? Upplever att det är svårt att få ut vattnet, det rinner sämre än om jag jämför med tillvägagångssättet tidigare. Då öppnade jag i toppen och då rann det jätte bra. Hur mycket vatten ska ur? Hur vet jag sedan hur mycket luft som ska in? Finns det risk att trycka för mycket? Tacksam för svar. Ulf
Tanken med luftventilen är att du ska koppla in en kompressor och trycka in luft... då behöver du inte tömma ut vatten alls... men jag förstod inte om du hade någon kompressor eller ej ...
Om du har det så kan du ju prova att trycka i ex 1 bar luft via den nippeln....
Om du har det så kan du ju prova att trycka i ex 1 bar luft via den nippeln....
En tumregel som brukar funka bra är att tömma ur eller fylla upp så att vattennivån i hydroforen ligger på 2/3 av tankens volym och fylla på luft så att trycket är detsamma som pumpens stopptryck.
Den här metoden kräver att du har tillgång till en kompressor. Annars brukar man tömma hydroforen helt på vatten och sedan köra igång pumpen, då brukar luftmängd vid stopptryck bli bra.
Den här metoden kräver att du har tillgång till en kompressor. Annars brukar man tömma hydroforen helt på vatten och sedan köra igång pumpen, då brukar luftmängd vid stopptryck bli bra.
Klicka här för att svara