Vi håller på att renovera ett badrum med gamla gjutjärnsrör och vattenledningar där vi nu ska byta ut hela stammen och ledningarna och då även placera om dessa.
Badrummet finns på entré plan och kommer även finnas ett på övervåningen senare. Tvättstugan finns i källaren. Det är spånisolering i väggarna och kommunalt VA. Vill helst dölja rören så mycket som möjligt.
Min ena fundering är om man kan bygga in avluftningsröret i en yttervägg? Behövs det vara något speciellt rör isf och kan man montera en krök på röret utan påverkan?
Sedan går tankarna kring om man kan välja att dra det till en kattvinda och där sätta en ventil och det räcker eller om det är bättre att dra det upp på kallvindan och ha en ventil där, eller måste man dra ett öppet rör ut genom taket och även ha det utanpå väggen i badrummet? Kommer det att lukta och skapa problem med ventil?
Till nästa fundering så har vi ledningar till ett element på övervåningen som måste gå genom badrummet på ett eller annat sätt. Kan man dra nya rör i yttervägg till detta, och sedan göra en kopplingsskarv dolt i taket i badrummet? Är det något speciellt rör som behövs då? Tänker att man skulle kunna dra det bredvid avluftningsröret så behöver man bara öppna upp på en vägg eller skulle det kunna skapa någon form av problem?
Är vattenburet system.
Tacksam för snabb hjälp då vi nu inte vet hur vi måste gå vidare
Badrummet finns på entré plan och kommer även finnas ett på övervåningen senare. Tvättstugan finns i källaren. Det är spånisolering i väggarna och kommunalt VA. Vill helst dölja rören så mycket som möjligt.
Min ena fundering är om man kan bygga in avluftningsröret i en yttervägg? Behövs det vara något speciellt rör isf och kan man montera en krök på röret utan påverkan?
Sedan går tankarna kring om man kan välja att dra det till en kattvinda och där sätta en ventil och det räcker eller om det är bättre att dra det upp på kallvindan och ha en ventil där, eller måste man dra ett öppet rör ut genom taket och även ha det utanpå väggen i badrummet? Kommer det att lukta och skapa problem med ventil?
Till nästa fundering så har vi ledningar till ett element på övervåningen som måste gå genom badrummet på ett eller annat sätt. Kan man dra nya rör i yttervägg till detta, och sedan göra en kopplingsskarv dolt i taket i badrummet? Är det något speciellt rör som behövs då? Tänker att man skulle kunna dra det bredvid avluftningsröret så behöver man bara öppna upp på en vägg eller skulle det kunna skapa någon form av problem?
Tacksam för snabb hjälp då vi nu inte vet hur vi måste gå vidare
Redigerat:
Vad det gäller avluftningen till avloppet så skulle jag rekommendera att du drar ut det på taket om du har möjlighet. Eftersom du har kommunalt avlopp går det att sätta en vacuumventil men den ska sitta i frostfritt utrymme för att inte riskera att frysa. Vill du slippa tänka på att den ev kan krångla i framtiden så dra ut avluftningen till yttertaket. Att avsluta det på vinden skapar lukt och fuktproblem.
Avluftningen kan du dra i ytterväggen eftersom det inte står vatten i det som kan riskera att frysa. Jag vet inte vilka regler som gäller för vatten och värme i yttervägg.
Beroende på hur stort badrummet och hur planlösningen ser ut kanske du kan bygga en trumma i ett av hörnen där du drar alla rör. Då kan du enkelt sätta en lucka för att kunna komma åt kopplingarna.
Beroende på hur stort badrummet och hur planlösningen ser ut kanske du kan bygga en trumma i ett av hörnen där du drar alla rör. Då kan du enkelt sätta en lucka för att kunna komma åt kopplingarna.
Avluftningen går att dra i låda men ville helst komma undan det. Det är bara 4,5kvm. Men rören till elementet på övervåningen måste vi koppla in oss på igen å de går mitt i ena väggen, så de måste ju monteras en koppling där för att sedan dra åt antingen ena eller andra sidan annars går de mitt i rummet mot ena ytterväggen och genom tak och golv vilket inte blir bra varken utseende mässigt eller för tätskiktet då man inte ska ha rör i golvet. Och hade helst velat slippa ha en trumma halva taket och ett hörn :/
Någon annan som kanske vet nått om mina andra funderingar?
Någon annan som kanske vet nått om mina andra funderingar?
Klicka här för att svara