Hej

Har en ca 40 m lång värmekabel som är förlagd i pemslang i stallet. Någonstans på kabeln är det ett brott då det läcker in vatten där och kommer ut vid inkopplingspunkten. Om jag hittar vart skadan är kan man täta med exempelvis krympslang och trycka i kabeln igen eller måste jag lägga den på utsidan?

Det är inte så att det är genomföringen som läcker?
Eller kommer vattnet ut i kopplingsdosan?

Protte

Vatten kommer i kopplingsdosan. Man ser hur de trycks ut mellan plast och jordtråd

Tråkigt läge
Jag skulle inte riskera att få ström i vattnet så jag skulle bytt kabeln.
Det är inte helt säker att det blir vattentätt med lim och krympslang.
Och hitta ett litet hål på 40 meter kabel är lite åt nålen och höstacken.

Protte

Får nog bli så. Tror den ligger i en 90graders böj och skaver. Bör man undvika 90gr när man har värmekabel?

P
Jo undvik det kör med spegelsvetsade delar om du absolut måste ha så skarp böj. Är rätt vassa kanter inuti prk kopplingar.

Tack för alla svar. Var hittar man dessa spegelsvestade delar. Har dom något annat namn?

Spegelverkstäder delar köper man på en vvsgrossist men du behöver ju oxå en svets sol utför själva jobbet..

Har nu bytt kabel till en ny samt tagit bort böjen och gjort en lång böj på slangen istället. Men det var inte där läckan var utan den var i änden. Taskig kvalitet?!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gammal är kabeln, det kanske går att klaga hos tillverkaren. En ändförslutning ska inte gå sönder så, utan mekaniskt slitage.

Skulle gissa på 5-10 år. Känns fräsch förövrigt. Vad kan de tänkas vara för garantier på en sådan. Är av märket
Devi Pipeheat DPH-10

5-10 är nog förbi även goodwill :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.