21 522 läst ·
14 svar
22k läst
14 svar
Dålig lukt från handfat
hej, har problem med dålig lukt från mitt handfat i badrum.
Jag har rensat rören och skruvat isär . Men lukten är kvar . Fick rådet att nu ta bort silen uppifrån och göra rent . Men hur gör jag . Den ser ut att behöva en sexkantad insexnyckel . Om jag lyfter upp den är jag säker på att det blir tätt .
Jag har dessutom provat alla huskurer med hetvatten bikarbonat och ättika etc.
Och gjort rent i. Övriga vattenlås .
Tacksam för råd .
Hälsn L
Jag har rensat rören och skruvat isär . Men lukten är kvar . Fick rådet att nu ta bort silen uppifrån och göra rent . Men hur gör jag . Den ser ut att behöva en sexkantad insexnyckel . Om jag lyfter upp den är jag säker på att det blir tätt .
Jag har dessutom provat alla huskurer med hetvatten bikarbonat och ättika etc.
Och gjort rent i. Övriga vattenlås .
Tacksam för råd .
Hälsn L
Hej , mitt vatten lås verkar inte sitta i kröken och jag har skruvat loss och rensat och pga lådor och fast inredning så kommer jag inte att skruva loss där igen . Det verkar sitta något under själva silen det är därför jag ställer frågan , kan jag skruva loss Denna uppifrån utan problem . Ser ut som att själva vattenlåset sitter där istället . Någon som kan och vet . Det är ett nytt tvättställ . Lukten kommer därifrån .
Vattnet rinner och inget stopp .
Vattnet rinner och inget stopp .
Ja det jag ville ha svar på är om och hur jag får bort själva silen . Det andra har jag redan kontrollerat.
Alla söger , kolla vattenlåset och det är detta jag försöker komma åt . Det sitter inte i röret utan högst upp vid silen .
Detta är något som verkar finnas i nya hus.
Ni är experter här och jag hoppades på hjälp men försöker kontakta företaget som tillverkat handfatet istället . Tidigare har jag alltid rensat i rören men i detta fall hjälper inte det .
Och det är inte dålig lukt någon annanstans ifrån endast från själva silen .
Jag forskar vidare . Fick detta tips att ta loss silen men i detta forum verkar det inte vara rätt ? Om någon expert kan svara .
Alla söger , kolla vattenlåset och det är detta jag försöker komma åt . Det sitter inte i röret utan högst upp vid silen .
Detta är något som verkar finnas i nya hus.
Ni är experter här och jag hoppades på hjälp men försöker kontakta företaget som tillverkat handfatet istället . Tidigare har jag alltid rensat i rören men i detta fall hjälper inte det .
Och det är inte dålig lukt någon annanstans ifrån endast från själva silen .
Jag forskar vidare . Fick detta tips att ta loss silen men i detta forum verkar det inte vara rätt ? Om någon expert kan svara .
En vanlig bottenventil med insex-skruv upptill är alla oftast konstruerade enligt bilderna jag har lagt upp i en gammal tråd här på forumet:
https://www.byggahus.se/forum/badrum/214826-bottenventil-till-handfat-2.html?perpage=15#post1757512
https://www.byggahus.se/forum/badrum/214826-bottenventil-till-handfat-2.html?perpage=15#post1757512
Stort Tack ,jag kollar detta .
Har nu kollat dina bilder och det kan vara en sådan som sitter i mitt handfat . Ska inhandla något att skruva upp den med och gör ett försök att ta upp den och göra rent .
Tack för bilderna och hjälpen .
Tack för bilderna och hjälpen .
Hej , var menardu då .jag har rensat rören så jag utgår från att det nu måste vara i vattenlåset . Finns inget att rensa längre ner .
Ok tack alla för svar . Jag försöker att kontakta tillverkare av tvättställ istället och skruva loss det hela .
Vattenlåset måste gå att kunna ta loss .
Vattenlåset måste gå att kunna ta loss .
Hur har det gått?
Om du har lådor under så är avloppet antagligen rätt flackt en bit bakåt för att inte inkräkta för mycket på lådorna, där är det lätt att hår och skräp fastnar och luktar riktigt illa efter ett tag. Sitter det gegga är borde det även leda till att vattnet rinner undan långsammare.
Om du har lådor under så är avloppet antagligen rätt flackt en bit bakåt för att inte inkräkta för mycket på lådorna, där är det lätt att hår och skräp fastnar och luktar riktigt illa efter ett tag. Sitter det gegga är borde det även leda till att vattnet rinner undan långsammare.
Klicka här för att svara