Inför toalettinkoppling försöker jag ta reda på vilken rördimension vårt nuvarande BDT-avlopp har mellan huset och slamavskiljaren (enskilt avlopp). Jag har två utgående punkter från huset; dels ett 70mm avloppsrör genom källarväggen, dels en golvbrunn i källaren. Jag antar att dessa knyts ihop nånstans under mark utanför huset.
Sedan har jag ett renslock med dimension 160mm halvvägs på avloppets sträckning genom trädgården.

Jag vill helst slippa gräva för att ta reda på dimensionen på rören i mark. Finns det risk att delar av stammen är på 70mm eller är det troligare att det blir 110 eller 160 från knutpunkten utanför huset?

Det går ju aldrig att veta. Kan vara gjutjärn, cortenrör, betongrör, plast i okända dimensioner ihopkopplade på ett sätt som bara fantasin kan sätta gränser för.
Gjorde själv om ett enskilt avlopp och satte reningsverk för två år sedan. Det var hela 4 st utgående stammar och kommunen ville att dessa skulle samlas inomhus till ETT utlopp dessutom.

Du får nog börja bila/såga/gräva innan du bestämmer dig och beställer delar.

Mvh/M

Attans :-) Anläggningen byggdes ny sent 80-tal så jag är skapligt säker på att det är PVC-rör hela vägen. Men det var ju då det här med dimensionen...

Stoppa ner en rörålskamera i spolbrunnen och filma upp mot huset. Vid spolbrunnen bör det vara 110, med kameran bör du kunna se var dimensionen minskar.

• Gilla
mikewse och 1 till
  • Laddar…
Lysande! :-)

Det stämde mycket bra att det var 100/110 efter spolbrunnen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.