Byggahus.se
IMG_6892.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen i slamavskiljaren havererade och brunnen fylldes till brädden. Nu har jag bytt pump och tryckt ned den i brunnen samt pumpat ur nästan allt vatten (som stod nästan upp till marken). Frågan är bara: i vilket av de tre tillgängliga fackan ska pumpen egentligen stå? Det syntes ju inte när brunnen var full med skit … Jag TROR att avloppsanläggningen är en Wavin 2000, men i installationsanvisningen står det bara att pumpen ska sitta i fack 4 - men det står inte vilket fack som är vilket. Utloppet sitter sedan gammalt längst ned till höger på bilden, så det finns tre alternativ kvar. Finns det någon som har en teori om vad som är korrekt?

Huset står förresten åt vänster/nedåt, typ mot klockan 8.

Redigerat:
Är det för att pumpa till infiltrationen?
Isf borde det vara i sista facket, dvs det facket där inget slam finns kvar.
Det utloppet du har nu, vart leder det?

Tack för ditt svar! Just så, härifrån pumpas vattnet till infiltrationen. Eftersom, när pumpen hade lagt av, brunnen fylldes nästan till bredden så är det just nu slam i alla fack, det är liksom ingen skillnad på det sättet. När jag pumpade ur så sjönk vattennivån rakt ned, såklart. Turs nog slamtömdes brunnen för bara någon månad sedan! Med lite dagsljus (bilden togs sent på kvällen) så ser man att ett fack är runt, de övriga är tårtbitsformade. Jag gissar att det runda facket är för pumpen, men säker kan man ju inte vara.

Jag skulle slamtömma brunnen en gång till nu då. Att få slam in i infiltrationen kommer sätta igen den och det är mångfallt dyrare att fixa än en extra tömning.

Alt hitta rätt fack för pumpen, och sen tvångscirkulera vatten i brunnen ett par dagar så slam flyttas till rätt fack.

Ah, mycket bra tips - tackar för det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.