Jag renoverar gästtoan på entréplan och drar om avloppet. Stammen kommer från övervåningen och gör en lång 90-graderssväng för att ansluta till dragningen i den nya toan och för att undvika en mellanvägg i källaren. Direkt efter böjen har jag satt ett rakt T-rör som dels fortsätter nedåt, dels ansluter till ett nytt rakt T-rör där toan ska sitta. Direkt därpå sitter en förminskning till 50 mm som går till handfatet. Det som gör mig lite undrande över denna lösning är att innehåll i spolningen på övervåningen så att säga flyger över öppningen i T-röret till stammen nedåt och lägger sig i den horisontella delen på entréplan. Så länge man spolar i den nya toan sköljs väl skiten med men om inte? Kan det sätta igen? Och när man spolar i den nya toan, finns det risk att det går in skit i den smala delen som sitter direkt efter T-röret?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får du rum med en 45 graders gren och 45 graders böj ? (istället för T)

Tänk också på att den stående stammen till höger har bra stöd, den kan bli ganska tung.

Finns nog risk att skiten uppifrån skjuter in i den horisontella avsmalnande delen också. Bästa vore nog om den vertikala stammen var obruten och fortsatte nedåt
 
Redigerat:
Det blir svårt att använda andra delar, det ligger en balk i golvet som ställer till det och gör det trångt. Möjligen kan man förbättra oddsen med en rördel typ den som ligger jämte stammen i bilden.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det blir ju mycket bättre om du kan få till korsgrenet (i kulles länk) direkt över din WC.

Då blir det mycket bättre!

Men det kanske inte är genomförbart?
 
Denna dragningen innehåller en massa fel och är långt bort ifrån vad jag skulle kalla för fackmannamässig. Börja om, ta bort varenda del ifrån 45graders sprången. Pinsamt att ingen har påpekat detta tidigare.

1 alla 90graders grenrör har en flödesriktning, det innebär att man inte kan montera den genomgående delen åt vilket håll som helst.

2 man monterar inte en en wc-anslutning på det sättet, då det inte längre är branschreglernas anvisning. "Här kan man göra ett avsteg, men det ska dokumenteras och ledningen bör ha bra fall.

3 Det är helt fel typ av grenrör som du använd för ihoppkopplingen av stammen och wc/badrummet. Det skulle gå att lösa på andra sätt.
 
Redigerat:
kulle
Dr.L skrev:
Denna dragningen innehåller en massa fel och är långt bort ifrån vad jag skulle kalla för fackmannamässig. Börja om, ta bort varenda del ifrån 45graders sprången. Pinsamt att ingen har påpekat detta tidigare.

1 alla 90graders grenrör har en flödesriktning, det innebär att man inte kan montera den genomgående delen åt vilket håll som helst.

2 man monterar inte en en wc-anslutning på det sättet, då det inte längre är branschreglernas anvisning. "Här kan man göra ett avsteg, men det ska dokumenteras och ledningen bör ha bra fall.

3 Det är helt fel typ av grenrör som du använd för ihoppkopplingen av stammen och wc/badrummet. Det skulle gå att lösa på andra sätt.
Jag kan inte se någon konstruktiv hjälp i ditt inlägg precis, låter mer som Brasses "fel,fel,fel"
Tycker du inte det är pinsamt?
 
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Ursäkta, om det framstår så, men det är så enkla saker som är felmonterade och jag blev irriterad för en stund..
Men ska man ge sig på att göra arbetet själv då måste man intressera sig för regler och anvisningar och inte bara bygga på en höft. Lösningen på sammankopplingen finns ju redan längre upp i tråden med ett med svängt korsgren. Anslutningen för wc, kommer att bli en avvikelse, om man inte kan flytta den längre bort på den liggande ledningen. Alt, montera ett 110x50m45x gren under trossbotten och dra upp denna till tvättstället och då avsluta det liggande 110 röret med en korrekt 90g klossetböj. Men du kan inte mena att du inte ser dessa problem?

Nr1 för alla goda GDS'are läs anvisningar för hur saker och ting ska monteras innan ni sätter foten i bygghandeln och köper material.
 
Krilleman
WC:n monterad på toppen av kors-grenet är den bästa lösningen!
 
Problemet med korsgrenet är avståndet till stammen - 11 cm från vertikal stam till centrum toaanslutning. Svårt att få rum med en toa där. Eller är det något jag missar? Den öppning i golvet som framgår av bild 2 är den enda tillgängliga. Till vänster om öppningen ligger en bred balk, till höger står en mellanvägg. Det är ju möjligt att dra ned handfatsavloppet genom taket längre in i rummet men då har jag ett avloppsrör i källarens tv-rum. Inte så kul.
 
Men en sån som länkas till istället för T-kopplingen som går neråt (fast inte använda det röret som går uppåt om det inte finns en sån utan den övre biten) och en y-koppling istället för t-kopplingen vid toan. Får det plats på höjden.

Edit. Eller en sån här under golvet: https://mobil.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/176350-byta-grenror-till-avlopp.html
 
Redigerat:
Aha, då fattar jag. Det får bli en korsgren, 90-vinkel till toan och anslutning av handfatet på stammen i källaren - det ryms separat dragning intill 110-avloppet genom öppningen till källaren. Tusen tack för goda råd!
 
Henrikd75 skrev:
Aha, då fattar jag. Det får bli en korsgren, 90-vinkel till toan och anslutning av handfatet på stammen i källaren - det ryms separat dragning intill 110-avloppet genom öppningen till källaren. Tusen tack för goda råd!
Vet inte vem du svarar men jag hoppas du inte följer mina råd slaviskt bara (har aldrig dragit avlopp själv) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.