yonna
yonna: Jag har visserligen inte ett fritidshus men har snålspolande toaletter. Spolar helst "dubbelt" och får oftare använda hårdare rengöringsmedel. Rekommenderar istället standardtoilett med 2 spolningsversioner.
1 svar · 2,7k läst
S
smurfen72: Ja går den till dagvattnet ska den inte vara öppen.
7 svar · 3,1k läst
·
M
mogge_73: Det är relativt högt med dom COD-talen. Du kommer nog behöva leva med bakterierna, alt. Är att montera ett UV-ljus som "bränner bort" bakterierna. Ofta är det inga problem med så höga tal, uppstår det lukt på vattnet bör man åtgärda det. Halten koliforma är dock viktigare att dom inte blir för höga då dom kan vars sjukdombärare. Få du problem med färg är kolfilter att
6 svar · 1,4k läst
A
Atom: [citat] Ingen stam i närheten... Jag får lägga ner det...
8 svar · 7,4k läst
M
mogge_73: Det är inte ovanligt att borrade brunnar ändrar sig under årstiderna. I en vattenanalys finns det parameter som heter Kemisk syreförbrukning COD, den mäter mängden organisk material i vattnet. Inte sällan har man sprickor i berget som leder upp till grundvattnet som drar med sig "ytvatten" (humus, jord, lera). Ytvatten är en defenition på ett osedimenterat vatten och betyder alltså inte
10 svar · 1,7k läst
O
Oldfart: Vad man kan, får och bör brukar vara olika saker! ;) Det var precis den lösningen jag tänkt mig men hoppades på att det skulle finnas VVS-klassade lådor.
4 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Kall och varmvatten ska alltid separeras. Oavsett i frigolit, undertak eller innervägg. Jag brukar lägga KV i understa frigoliten sen varmvattnet överst. Spåra med tigersåg i frigoliten.
1 svar · 741 läst
C
corre: Dom är inte så farligt dyra heller. Och frostsäkra! http://emspump.se/main/page/41/productgroup/50/product/816
10 svar · 10,8k läst
N
norrbottenstorpet: Och för den som funderar över mått samt R och G...http://www.nn-energy.se/doc/rorgangor.pdf
6 svar · 2,1k läst
C
corre: Den är ju annars rätt praktisk om man vill ha högt flöde och tryck. När jag borde i huset så hade jag först en vanlig 18mm ventil och en gardena efter. Byttes till en riktig vattenutkastare och det märktes i flödet att den strypte mer. Brukade tvätta bilen med ett strålrörsmunstycke som ville ha runt 60-70l/min för att få bra tryck, och det gick inte efter bytet.
11 svar · 7,8k läst
·
C
corre: Det fick väl ett plastgaller med brunnen? JAFO har lite RF-galler också, men det är rätt tunn plåt i dom. Du kan ju be en mekanisk verkstad skära ut ett lock d=163mm i 2mm RF och göra ett par hål, den kommer tåla lite last.
3 svar · 2,0k läst
·
M
mattias.tiaz@home.se: Stort Tack för alla bra svar! Det blev som förslaget ovan med Ballofixer. Tätt och fint, nu ska bara det nya köket på plats också.
8 svar · 18,2k läst
·
larso164
larso164: Vårt va var framdraget till tomten ett par månader innan huset kom. Husleverantören bara kopplade på och öppnade.
1 svar · 2,7k läst
B
Brandman624: Handlar inte om att få det "tätt" ni hemma pulare får det konstigt nog alltid tätt , saker som inte ens rörmokaren får tät, MEN man skall ALDRIG blanda fabrikat icke godkänt. Och vi riktiga mokare använder alltid vattete för att alla i branschen ska kunna komma och gå på utan besvär plus att det blir godkänt iom att vi inte blandar fabrikat. Så tänk efter 1 och 2 gånger , man ska
15 svar · 10,8k läst
C
corre: Den går inte till annan del av din tomt? tex takavvattning
7 svar · 2,2k läst
·
kulle
kulle: [citat] Jag skulle tro att det finns olika varianter vad det gäller avl.röret som kommer upp genom golv, är röret för kort måste man nog göra som du säger alltså tätskikt mot stosen. Men om röret går upp tillräckligt så räcker det att tätskiktet går mot rör och man sen kapar efter färdigt golv och trycker i stosen.
26 svar · 6,7k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Det kan vara svårt att få till det vid första försöket. Testa på en provbit och se hur röret uppför sig.
2 svar · 5,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: 15mm PEX får du inte i någon värmekabel i. Även om det skulle kunna ha gått så har du knappast något flöde kvar då den är ju bara 10mm invändigt.
3 svar · 7,4k läst
GK100
GK100: Har du dem normalt stängda som roland53 skriver får du inte heller någon påfrestning och läckage vid packboxen mer än ev då du öppnar och kollar tryck och nivå.
5 svar · 2,2k läst
·
F
frihopper: [citat] Det blev mycket bättre! Tack! Nu är radiatorn som var varm förra året varm igen. Radiatorn bredvid gick också att lufta med samma metod men är dessvärre fortfarande kall. Radiatorn i andra rummet kom det ingen luft ur och har fortfarande samma problem.
24 svar · 4,6k läst
·
B
big mike: Tycker med du ska lägga skivor över. Hur djupt kan du gräva? 1cm cellplast motsvarar ca 10cm jord. Hur djupt är frostfritt där du bor? 1,4m?
12 svar · 11,4k läst
·
J
Jarlsgård: Får testa det! :) Det önskades en bild på den fina MacGyver lösningen också! [bild] Kan tilläggas att det inte är vi som gjort detta, men vi var medvetna om det vid köp och accepterade det då vi fick såpass bra pris som vi fick det för. Idioti? Kanske :)
17 svar · 5,9k läst
·
Patrick E
Patrick E: Nere i marken är det i stort sett samma temperatur året runt, ca +4 C. Såvida du inte har väldigt stor omsättning på luften i din krypgrund så kommer den att hålla plusgrader nere på marken även under de kallaste vinterdagar eftersom en stor del av värmen kommer därifrån. Störst risk för frysning har du vid ventilerna och längs med de delar av grundmuren som är ovan jord. Vill du
9 svar · 4,3k läst
H
Hammo44: Hej igen. Idag gick jag på den igen och tog lite mer av betongen och värmde uppbådet med min luftpistol 2000w och det tog ca två timmar och den började gunga och l Tog lös det med lite våld o bankande. Ska lada upp hur det går sedan. Men tack för er som tog tid på er o svarade.
8 svar · 2,4k läst
·
C
corre: Nja, jag tror inte det processen går snabbare. Det pratas som att betong tar 50år på sig att härda fullt innan den vittrar av sig själv. Skröna kanske... Men just att låta den kemiska processen få sin verkan är nog bra. Det finns ju snabbhärdande av en anledning, antagligen för att man ändrar något i receptet så det ska fungera.
22 svar · 7,2k läst
·
L
SBH: [citat] vatten avdunstar? värme onödigt?
10 svar · 1,9k läst
·
J
Joukko: Jag hittade ett företag nära mig som hade lock + fäste i segjärn. Var billigare än de i plast som jag hittade på nätet.
2 svar · 2,4k läst
F
Fluxor: Svarar mig själv igen! Problemet är löst. Det var strålsamlaren som var orsaken. Oras var så vänliga att de kostnadsfritt skickade mig alla delar, heder åt dem!
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.