2 994 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Bergvärme, rädd för att borra sönder ink. vatten.
Hejsan, ska borra bergvärme och har grävt från till huset och till förmodat borrhål. Jag har inte så många valmöjligheter då hålet annars kommer för nära grannen alternativt får det borras på andra sidan tomten, vilket medför grävning på 40 meter istället för 5-6 meter. Jag ser inkopplingen i gatan samt vart vattenledningen kommer in i huset.
Frågan är: brukar man dra vattenledningar den kortaste vägen? Jag tycker att hålet kommer långt ifrån förmodad vattenledning och den nu dras kortaste vägen eller brukar man göra detta på något annat sätt.
Huset är byggt -63. Kommunen kan inte svara på vart ledningen går, tyvärr
Mvh
Frågan är: brukar man dra vattenledningar den kortaste vägen? Jag tycker att hålet kommer långt ifrån förmodad vattenledning och den nu dras kortaste vägen eller brukar man göra detta på något annat sätt.
Huset är byggt -63. Kommunen kan inte svara på vart ledningen går, tyvärr
Mvh
Du skriver att kommunen inte kan svara, hör du hört med eventuellt kommunarkiv? Det bör finnas gamla bygglovsritningar, har du lite tur står det med där. Men det är som du säger, man brukar dra det kortaste biten. Är vattenledningen av galvat stålrör? Då kan man söka efter den med sökutrustning.
Om du har grävt så borde du väl stött på vattenledningen vid det här laget? Hur djupt har du grävt? Kan du gräva djupare precis därdu ska borra? Vattenledningen lär ju inte ligga djupare än drygt en meter.
Om marken är lättgrävd har man troligen dragit ledningen den raka och kortaste vägen.
Om marken är lättgrävd har man troligen dragit ledningen den raka och kortaste vägen.
Tack för svar. Vattenledningen är någon form av plaströr. Jag har enbart grävt en halvmeter, detta djup skulle tydligen grävas mellan hålet och huset för slangarna. Vattenledningen ligger ca 1,70 ner i backen och det blir att rejält jobb att gräva så djupt. Kanske ska ringa till vattenverket och fråga om han har någon information. Marken är lera så den kan väl anses som relativt lättgrävd.
Tanke. Du bor händelsevis inte i ett område med likadana hus byggda av samma byggföretag? Den ena sidan av gatan här hemma har från början identiska hus och när vi flyttade in fick vi kopior på en del ritningar från grannar bl.a. på inkommande vatten som är draget identiskt på alla tomter.
Annars brukar man oftast lägga både inkommandevatten och avlopp i gemensam rörgrav ut till förbindelsepunkten och avloppet vill ha självfall och ogillar skarpa kökar.
Förutsatt att man lagt dessa i gemensam rörgrav borde en spolfirma med kamera kunna säga om i vart fall avloppet går rakt eller svänger någonstans mellan hus och förbindelsepunkt
Annars brukar man oftast lägga både inkommandevatten och avlopp i gemensam rörgrav ut till förbindelsepunkten och avloppet vill ha självfall och ogillar skarpa kökar.
Förutsatt att man lagt dessa i gemensam rörgrav borde en spolfirma med kamera kunna säga om i vart fall avloppet går rakt eller svänger någonstans mellan hus och förbindelsepunkt
Klicka här för att svara