Hej

På utsidan av mitt hus har jag en "vattenutkastare"

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag försökte koppla på den men inget vatten kommer.

Så här ser insidan ut:
A. Är varmvatten till köksblandaren
Kallvattenledningen delar sig till köksblandaren (B) och till utkastet (C)

image.jpeg
Skapa konto

1. Varför kommer inget vatten? Är det för att utkastet D. har frusit så att det finns en ispropp mellan utkastet på insidan och utsidan av huset?
2. Hur åtgärdar jag problemet?

Med vänlig hälsning,

Peter

Börja med att skruva bort "fördelaren" som sitter på utkastaren.

Öppna kranen lite och be någon knacka lite lätt på insidan av utkastaren, käglan kan ha fastnat i stängt läge.

Demmpa skrev:
Börja med att skruva bort "fördelaren" som sitter på utkastaren.

Öppna kranen lite och be någon knacka lite lätt på insidan av utkastaren, käglan kan ha fastnat i stängt läge.
Funkar en utkastare så här? När jag öppnar kranen roterar spindeln som sitter fast i käglan. Käglan roterar med spindeln och förflyttas i riktning mot utsidan av huset. När käglan kommit tillräckligt långt täpper den inte till vattenanslutningen i ventilhuset och vatten rinner in i ytterröret.

image.png
Skapa konto

image.png
Skapa konto

Ja just det. Och när du har en gardenakoppling på utsidan så rinner inte vattnet ur denna typ av utkastare, så mest troligt är att den fryst.

MathiasS skrev:
Ja just det. Och när du har en gardenakoppling på utsidan så rinner inte vattnet ur denna typ av utkastare, så mest troligt är att den fryst.
Gardenakopplingen var i öppet läge innan vintern kom, det var inget vatten kvar i den. Jag dubbelkollade genom att skruva av den.

Kan vattnet ha frusit inne i väggen? Jag vet inte när utkastaren installerades men huset är från 1980. Om backventil (?) saknas eller röret inte lutar från huset står väl vattnet kvar i röret.

image.jpeg
Skapa konto

För att förtydliga: A. Var i öppet läge innan vintern kom så det stod inte kvar något vatten i Gardenakopplingen.

Jag tycker det ser ut som denna kranen
http://www.fmmattsson.co.uk/upload/60310/en-44988.pdf

Om utkastaren är en självdränerande så finns det även en "kägla" i ytterdelen som stänger/öppnar när man öppnar/stänger kranen.
När man stänger kranen så stängs först vattenflödet till kranen sedan när man fortsätter att stänga kranen så öppnar den yttre "käglan" för att släppa ut det vatten som finns i kranen men om det sitter någon koppling/slang så är det inte säkert att vattnet rinner ut.

Så här ser utkastaren ut underifrån när Gardenakopplingen är borta
image.jpg
Skapa konto

Om du helt säkert vet att det inte har frusit något vatten i utkastaren så kan det vara som så att gummipackningen i käglan klibbar fast i sätet så hårt att vattentrycket inte orkar trycka loss käglan. Det kan temporärt åtgärdas genom att skruva åt kranen hårdare för att direkt öppna den. För permanent åtgärdande så måste käglan smörjas med armaturfett.
Tex http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/glidex-armaturfett-30g-i-tub.html

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag kände med ett finger i det jag kommer åt och där är det i alla fall ingen is så jag tror inte problemet är att vatten från självdräneringen "fastnade" i Gardenakopplingen. Här kände jag med fingret:

image.jpg
Skapa konto

Den funkade för en vecka sedan men då hade det inte varit lika kallt som nu.

Demmpa skrev:
Jag tycker det ser ut som denna kranen
[länk]

Om utkastaren är en självdränerande så finns det även en "kägla" i ytterdelen som stänger/öppnar när man öppnar/stänger kranen.
När man stänger kranen så stängs först vattenflödet till kranen sedan när man fortsätter att stänga kranen så öppnar den yttre "käglan" för att släppa ut det vatten som finns i kranen men om det sitter någon koppling/slang så är det inte säkert att vattnet rinner ut.
Kanske inte kranen senast den användes stängdes så hårt att den yttre käglan öppnades utan bara vattenflödet stängdes av och det därmed står kvar vatten i ytterröret där en del har frusit?

Då har den garanterat frusit, man ser lite is precis vid mynningen. Du kanske inte stängde utkastaren så mycket så att den släppte ut vattnet i röret.
Sedan så verkar det vara en del avlagringar, dessa kan göra så att vattnet inte rinner ut som det ska med frysrisk som följd.

Om du stänger av inkommande vatten till utkastaren (tex genom huvudkranen) sedan öppnar utkastaren några varv, så kan du sedan skruva loss ventilhuset med ventilaxel och kägla, så kan det kanske gå att se vad som har hänt.
Vid återmontering är det viktigt att kontrollera så att kranen är öppen innan man skruvar åt ventilhuset, annars är det risk att man kröker ventilaxeln.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Går det att värma röret och smälta isen? Idag är det -10 grader men på sön-mån ska det bli 1-3 plusgrader.

peter_sweden skrev:
[bild]
För att förtydliga: A. Var i öppet läge innan vintern kom så det stod inte kvar något vatten i Gardenakopplingen.
För att förtydliga: det räcker inte med att gardenakopplingen stod i öppet läge. Den måste normalt bort for att det sista vattnet ska rinna ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.