3 415 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Alternativ till 22 mm flexslang?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
På nyårsafton, 2h innan hela tjocka släkten ska anlända försvinner varmvattnet plötsligt. Vid närmare undersökning hittar vi orsaken: Anslutningsslangen hade gett vika så det var bara att stänga av tilloppet. Kl 16:10 på Nyårsafton är det inte många butiker att vända sig till och nyårsdagen är om möjligt ännu sämre. Imorrn ska jag ut på jakt efter en ny slang men när jag googlar runt så verkar det vara svårt att hitta rätt del - 800 mm lång flexslang, 22 mm diameter med klämringskoppling. Så frågan är nu: Finns det något bra alternativ? Biltema har ett 22 mm rörsystem, kan jag använda något sådant? Tacksam för skyndsamt svar.
Hornbach och bauhaus säljer sådana färdiga anslutningsslangar, vet ej om de är 22mm men i nödfall kan du ju använda en reducering och leva med sämre flöde i systemet tillfälligt. Biltemas grejer skulle jag inte våga installera i ett tappvattensystem utan att se dokumentation på att de är godkända till 10 Bar tryck (och det finns inte på hemsidan).
Hejsan, vart i Halland bor du?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Tommib: Jag ser nu om jag vänder upp och ned på bilden på deras rör att det står 12 bar vid 20 grader, 4 bar vid 82 grader. Vårt vatten är ju klart under 20 så trycket bör ju vara ok. Till saken hör att vi ska byta ut beredaren om en månad och då blir det fackman som ansluter så det är högst temporärt.
Vastkustkillen: Norra ändan
Vastkustkillen: Norra ändan
Du har PM!
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Det landade i Biltemas 22 mm rörsystem med 2m rör och två 90-graderskopplingar. Köpte tillhörande stödhylsor och anslöt till befintliga kopplingar med klämringskoppling. Klämringen satt perfekt på rören.
Läste lite om systemet och det verkar vara lite vanligare i UK och folk överlag verkade nöjda med det. Monteringen var så enkel att man nästan blir orolig. Till och med frugan blev skeptisk. "Borde det inte varit svårare?"
Läste lite om systemet och det verkar vara lite vanligare i UK och folk överlag verkade nöjda med det. Monteringen var så enkel att man nästan blir orolig. Till och med frugan blev skeptisk. "Borde det inte varit svårare?"
Klicka här för att svara