Första inlägget här på forumet. Det finns mycket läsvärt.
Jag behöver nu hjälp med att identifiera ett avloppsrör som är draget till golvbrunn. Diametern är ca 50 mm och förmodligen är det rostfritt gods. Mitt bekymmer är att hitta en fungerande koppling mellan golvbrunn och rör före det att jag gjuter in allt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• image.jpg
    Skapa konto
Matematikern skrev:
Första inlägget här på forumet. Det finns mycket läsvärt.
Jag behöver nu hjälp med att identifiera ett avloppsrör som är draget till golvbrunn. Diametern är ca 50 mm och förmodligen är det rostfritt gods. Mitt bekymmer är att hitta en fungerande koppling mellan golvbrunn och rör före det att jag gjuter in allt.

[bild]
kan det vara en camlock koppling?
Hur satt den motsvarande rörbiten tidigare?
Bilder på lite camlock kopplingar,
Har inte sett de kopplingarna ingjutna tidigare. och defenetivt inte dragna till golvbrunnar???
Men man vet inte vad tidigare husägare har hittat på, eller vad de jobbat med + kommit över för materiel, för att spara pengar.
Camlocks.jpg
Skapa konto

Redigerat:
HSP skrev:
kan det vara en camlock koppling?
Hur satt den motsvarande rörbiten tidigare?
Bilder på lite camlock kopplingar,
Har inte sett de kopplingarna ingjutna tidigare. och defenetivt inte dragna till golvbrunnar???
Men man vet inte vad tidigare husägare har hittat på, eller vad de jobbat med + kommit över för materiel, för att spara pengar.
[bild]
Det sticker bara ut på det där sättet. Golvbrunn saknas och har inte alls funnits. Bara "förberett" med detta rör. Tror det kan vara camlock som du skriver. Tack!
Nu är frågan hur jag ska kunna ansluta golvbrunn till detta rör...

Krilleman
Är diametern ca 50mm eller är den 50mm.

Om det skulle kunna tänka sig vara 50mm exakt så kan du ju helt enkelt bara dra på en JET-koppling 50mm och fortsätta med stödhylsa och gråa 50mm rör till en lämplig golvbrunn med 50mm utlopp.

krilleman_215 skrev:
Är diametern ca 50mm eller är den 50mm.

Om det skulle kunna tänka sig vara 50mm exakt så kan du ju helt enkelt bara dra på en JET-koppling 50mm och fortsätta med stödhylsa och gråa 50mm rör till en lämplig golvbrunn med 50mm utlopp.
Den är nog exakt två tum dvs väldigt nära 51mm.

Jag funderar på om det går att hitta en camlock-hona med gänga som går att koppla till slang - 50mm och sen slang till golvbrunn.
Nå, jag tar hit en gammal rörmokare imorgon så det löser sig nog.

Krilleman
Nej, ingen slang till avlopp från brunn! Ska vara rör.

51mm är inga problem att få över en JET-koppling på. Du behöver inte betala en rörkrökare för det. Bara handla rätt prylar.

50mm JET
50mm Stödhylsa
50mm rör
50mm böjar/muffar
50mm brunn
Glidex
Fogsvans

Klart!

Rörkrökaren kliade sig i huvudet, bad om att få återkomma och hörde inte av sig mer.

Det är i alla fall klart nu. Det visade sig att röret är kronans pipeline som används i fält. Jag fick tag på en orginalkoppling och nu sitter det perfekt.
Tack för alla råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.