Medlem
· Skåne
· 29 inlägg
Upptäckte att trycket i värmepumpen sjunker kontinuerligt och kunde efter ett tag identifiera en läcka i en rörkoppling.
Har provat att dra åt, men vågar inte dra åt hårdare än vad jag redan gjort (tog i nästan maximalt).
Vad tror ni?
Skulle detta kunna gå att täta med kemisk metall? ...eller får jag bita i det sura äpplet och anlita en rörmokare (det är inget fel på vår rörmokare, men det hade ju inte varit fel att spara pengarna).
God Fortsättning förresten!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har provat att dra åt, men vågar inte dra åt hårdare än vad jag redan gjort (tog i nästan maximalt).
Vad tror ni?
Skulle detta kunna gå att täta med kemisk metall? ...eller får jag bita i det sura äpplet och anlita en rörmokare (det är inget fel på vår rörmokare, men det hade ju inte varit fel att spara pengarna).
God Fortsättning förresten!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det lär bara gå att få tätt genom att dra åt eller byta kopplingen. Men är du säker på att det är den kopplingen som läcker?
Vattnet kan rinna mellan plastisoleringen och röret och komma fram vid kopplingen.
Vattnet kan rinna mellan plastisoleringen och röret och komma fram vid kopplingen.
Nu är jag ingen VVSare, men det ser ju ut som om den vita isoleringen hindrar röret från att komma hela vägen in i kopplingen och därav inte blir ordentligt tätt.
Lösningen vore ju att lossa på röret och skala bort ännu mer så det blir som på vänster sida, sedan sätta ihop kopplingen igen, fast om det kräver ny stödhylsa låter jag vara osagt.
Lösningen vore ju att lossa på röret och skala bort ännu mer så det blir som på vänster sida, sedan sätta ihop kopplingen igen, fast om det kräver ny stödhylsa låter jag vara osagt.
Medlem
· Skåne
· 29 inlägg
Jag får erkänna att jag inte alls tänkt på att läckan kan vara under plastisoleringen - Skall kolla detta!
Skall också kolla om röret verkligen går ända fram in i hylsan, men rören har varit sammanfogade på detta sätt sedan 70-talet och det har börjat läcka först nu...men det är ju värt att kolla upp.
Skall också kolla om röret verkligen går ända fram in i hylsan, men rören har varit sammanfogade på detta sätt sedan 70-talet och det har börjat läcka först nu...men det är ju värt att kolla upp.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det kan ju läcka från kopplingen i andra änden, eller någonstans på själva röret. Har du nyligen spikat eller skruvat någonstans i närheten av röret?
Medlem
· Skåne
· 29 inlägg
Har nu skalat bort en bit av plasten och virat en bit hushållspapper runt kopplingen och röret för att lättare identifiera läckan.
Jag har inte direkt spikat eller skruvat i närheten av röret, men det är kanska löst uppsatt, så kopplingarna kan ha påverkats när vi har flyttat runt tunga grejer i närheten. Vi kan ha stött till röret flera gånger utan att tänka på det. Ganska trolig förklaring kanske?
Jag har inte direkt spikat eller skruvat i närheten av röret, men det är kanska löst uppsatt, så kopplingarna kan ha påverkats när vi har flyttat runt tunga grejer i närheten. Vi kan ha stött till röret flera gånger utan att tänka på det. Ganska trolig förklaring kanske?
Klicka här för att svara