Hej forumet!

Hoppas på lite akuthjälp då vi står inför att köpa vår första villa.
Tidigare har vi bara bott i bostadsrätter.

Vi har varit på visning och nu är det som gnager och får oss att fundera Avlopp / Vattnet.
Vi är störtkära i huset och läget på huset och priset fungerar för oss.
Huset är byggt 2007.
Vi VILL bo här..
MEN: Det är enskilt vatten/avlopp.

Vi har ingen erfarenhet av enskilt vatten/avlopp men det som oroar mig är:

Här är huset:
http://www.svenskfast.se/hus/stockholm/norrtalje/rimbo/vallby-backe-11/114534

1. Vattenprov har tagits men inte sedan 2008.
Jag är orolig för att vattenkvaliten ska vara dålig och kräva dyra åtgärder...
Huset ligger granne med flera bondgårdar och en handelsträdgård och jag tänker att det finns en risk att gödsel/besprutning i marken försämrar vattenkvaliten också?

2. I frågelistan har säljaren uppgivit:
"När det varit blött i marken på vintern har vatten trängt in i infiltrationen, men det är åtgärdat med dräneringsdike på tomten 2014.
Vid extremt dåligt väder med regn rinner vatten in i 3-kammarbrunnen via infiltrationen.
Ett dike har grävts intill på gräsmattan och lite djupare än anläggningen bestående av singel och dräneringsslang sommynnar ut i diket intill och vi hoppas att problemet inte uppstår igen."

"Vatten i toaletterna vattenlås har vid några tillfällen sjunkit. Fackman kontaktad men hittar ingen orsak . Luftningen är OK."

Detta är något som får mig att dra öronen åt mig och tänka att det kan bli dyrt att åtgärda...?

Vad säger ni som är kunniga inom vatten/avlopp/hus?
Skulle ni köpa detta hus ändå om ni var kära i huset och i läget?
Hur mycket pengar ska man räkna med att detta kan kosta om det behöver åtgärdas?

TUSEN TUSEN TACK på förhand för hjälpen!!

harry73
Jag tror att det är sällsynt med grävd brunn till nya hus, troligtvis borrad, och då borde bondgårdar och plantskolan inte vara något problem.

Kolla vattenprovet. Höga järnhalter är besvärligt, men det brukar man också se i duschen, handfatet mm,
Trekammarbrunn kan vara ett större problem, men ring och fråga kommunen

harry73
Kolla brunnsarkivet:
ladda ned (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Huset ser jättefint ut. Jag har själv bott i bostadsrätt och precis köpt mitt första hus. Dock är de kommunalt vatten och avlopp. Men är ni intresserade av huset och priset känns rätt så kör på de. Enskilt vatten och avlopp som är rätt gjort är precis som kommunalt vatten och avlopp. Dock kräver det lite skötsel och underhåll. Men de kan man lära sig.

Först och främst så bör ni göra en egen besiktning av huset innan de går helt igenom. Man vet aldrig vad som kan dyka upp och det känns alltid bättre att göra en egen besiktning. De är trotts allt en av de större affärerna ni gör i ert liv. Är ni oroliga för vattenkvalitet, skriv in i besiktningsklausulen att ni ska ha tid att göra ett vattenprov på ett laboratorium. De tar ca 1-2 veckor med postgång och kostar efter lite googlande ca 2000kr. Väl investerade pengar. Då får ni kvaliteten svart på vitt. Vad de gäller avloppet, hör med kommunen så att det är godkänt på den tomten och om de har några speciella invändningar etc. Annars kan ni ta dit en besiktningsman som kollar på de också.

Lycka till!
//Tobben

Huset ser jättefint ut.
I och för sig gillar jag inte den "modernistiska" stilen med en massa spottar, köksö osv, men det är ju en fråga om tycke och smak :)

Att ordna avloppet, eventuellt med förbättrad dränering och en pump i en pumpbrunn tror jag inte är en stor affär.

Men om ni bor i VG = Västra Götalands län, varför då flytta till Rimbo?
Blir det inte lite långt pendlingsavstånd?
(Inget ont i Rimbo iofs, min fru är född där :) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.