12 519 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Ansluta ny varmvattenberedare till ledning med befintlig gammal varmvattenberedare?
Hej, jag är supernovis på området, och tar hemskt gärna emot råd av den konstruktiva sorten.
Jag ska installera ett badkar, och då jag misstänker att den befintliga varmvattenberedaren inte riktigt kommer räcka, tänkte jag också installera ytterligare en varmvattenberedare på 55 liter. Delvis för att jag får denna gratis av fastighetsvärden jag hyr av.
Hur som, jag undrar alltså om varmvattnet från den nya varmvattenberedaren går att ansluta till röret med varmvatten från den gamla? Eller blir det helt fel när det är slut i den gamla beredaren och vattnet då ev åker tillbaka ner i den, från den nya?
Gjorde en skiss i paint hur jag hade tänkt det.
Tack på förhand.
Jag ska installera ett badkar, och då jag misstänker att den befintliga varmvattenberedaren inte riktigt kommer räcka, tänkte jag också installera ytterligare en varmvattenberedare på 55 liter. Delvis för att jag får denna gratis av fastighetsvärden jag hyr av.
Hur som, jag undrar alltså om varmvattnet från den nya varmvattenberedaren går att ansluta till röret med varmvatten från den gamla? Eller blir det helt fel när det är slut i den gamla beredaren och vattnet då ev åker tillbaka ner i den, från den nya?
Gjorde en skiss i paint hur jag hade tänkt det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Problemet är om motståndet genom beredarna är olika så tar vattnet den lättare vägen och tömmer den beredaren fortare.
Om du kopplar beredarna i serie så måste allt vatten genom båda och du får ut allt varmvatten ur båda.
Protte
Om du kopplar beredarna i serie så måste allt vatten genom båda och du får ut allt varmvatten ur båda.
Protte
Ah ok! Hur kommer det sig?
Sen funderar jag på om det gör nån skillnad att jag har flera tappställen mellan varmvattenberedarna? I den där skissen står också något om hetvattenuttag, är det samma som spillventil?
Sen funderar jag på om det gör nån skillnad att jag har flera tappställen mellan varmvattenberedarna? I den där skissen står också något om hetvattenuttag, är det samma som spillventil?
Den här bilden är nog för lantbruk, hetvattenuttag är nog helt enkelt vv som inte har gått genom en blandningsventil och därför håller vvb temperatur.oskarkr skrev:
Om du inte har en blandningsventil så finns det en större risk att du får ut skållhett vatten vid tappstället
65* är max vad man får ha.
Det ska väl sitta backventiler vid beredarna, då ska det fungera att tappa ut vatten imellan.
Ser rätt ut bortsett från att du ska byta ballofixen vid nya varmvattenberedaren mot en blandningsventil typ den här: http://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-med-slatanda/
Den ser till att konstant hålla rätt temperatur på varmvattnet av sig självt.
Den ser till att konstant hålla rätt temperatur på varmvattnet av sig självt.
Redigerat:
och just d, det sitter ju redan en blandinngsventil på varmvattenberedaren, som ju inte kommer till så mycket användning nu iom seriekopplingen. Skulle jag inte kunna koppla bort den sätta där ballofixen är på bilden istället? Det enda jag inte får fatt på då är hur det funkar med spillvattnet då.
Om det redan sitter en blandningsventil på den nya beredaren behöver du ingen extra. Jag trodde att du bara skulle ha ballofixen. Du ska behålla blandningsventilen. Det kan däremot vara bra att ha en ballofix på både kallt och varmt vatten om du behöver byta eller serva beredaren i framtiden.
Jag antar att den koppling du gjort från kallvattnet genom ballofixen på din skiss är tänkt att gå till beredarens blandningsventil.
Spillvattnet som jag antar är utloppet från säkerhetsventilen leder du till en golvbrunn eller avlopp.
En ballofix är som vilken kran som helst. I regel används den bara i två lägen. Helt stängd eller helt öppen. En blandningsventil är som en termostat och ser till att utgående vatten aldrig blir varmare än inställt maxvärde, typiskt 55C.
Jag antar att den koppling du gjort från kallvattnet genom ballofixen på din skiss är tänkt att gå till beredarens blandningsventil.
Spillvattnet som jag antar är utloppet från säkerhetsventilen leder du till en golvbrunn eller avlopp.
En ballofix är som vilken kran som helst. I regel används den bara i två lägen. Helt stängd eller helt öppen. En blandningsventil är som en termostat och ser till att utgående vatten aldrig blir varmare än inställt maxvärde, typiskt 55C.
Ta ett foto över badrummet så att man ser befintlig VVB och var den nya VVBn kommer sitta, så blir det enklare för oss att visa hur du bör dra rören och hur du bör koppla.
Dagens koppling:
Morgondagens koppling, två varianter:
Dagens koppling:
Logga in
Skapa konto
Morgondagens koppling, två varianter:
Logga in
Skapa konto
och just det, Patrik E: Det jag menade med o ev flytta på blandningsventilen var att jag tänkte att iom att den gamla varmvattenberedarens blandvatten nu kommer till den nya varmvattenberedarens kallvatten, så kommer väl blandningen bara bli mellan varmvatten och varmvatten i fall att vattnet redan är uppvärmt från den gamla? Eller tänker jag helt fel?