Vatten & Avlopp
corre: mikroorganismerna lever i slamvattnet som pumpas bort, så det är redan borta om den är tom.
harry73: [citat] Det var nog en sån. För 2000 spänn och 1,5W i elkostnad skulle jag satsa på det eftersom vi inte hade kalkavlagringar i hyreshuset. Funkar det, är det en billig lösning, funkar det inte har man i alla fall testat det innan man installerar dyrare lösningar
Marcussjogren: Om du inte kan få ner bockverktyg och ordna det på så vis så hade jag gjort som meckis säger. Kapa bort den kassa delen, sätt dit en böj och lämplig längd rör för att komma 10-15cm ovan golv och löd sedan ihop skarven (eller be en röris göra det). Hårdlödning är väl att föredra, även ett fuktlarm ochbinspektionslucka iom att golvet redan är uppbrutet. Där inne spelar det ju
mexitegel: Vi har väntat på vårt utlovade kommunala VA i snart 20 år nu, så har du lite referensramar ;) Som corre skriver så börja med att prata med kommunen om vilka möjligheter som står till buds. Tyvärr har de inte en "rådgörande funktion" och vill ibland bara godkänna eller underkänna en färdig installation....
corre: Rak och rörgängade delar får man blanda, och olika fabrikat kan man blanda om man går med raka eller rör mellan delarna. Koniska delar typ klämringar ska inte blandas, och man ska undvika att blanda icke typgodkända kopplingar för PEX, även om dimensionerna är samma.
Zero: Jag har silvertejp där nu men den klistrar för svagt, men som provisorium duger den. Har funderat på byggplast också, kanske i hop med sanitetskittet men genom att det skall ligga en heltäckningsmatta över så vill jag inte göra fel. Provade med mattejp också men den började lukta p.g.a. svag fukt. Det är torrt där men kommer lite ånga från marken under.
Krilleman: [citat] Då behöver du antagligen inga nya kopplingar. Bara två nya vatette klämringar 10mm. Kliv in på närmsta fysiska rörbutik och fråga efter två st RSK: 1945625. Trots att det blir dyrare så blir det billigare för du slipper betala frakt. Men dessa kan ju självklart handlas i internetbutik också. http://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamring-10/?do=addtocart&select=true Dock så
ENSen: Ventilen går att snurra på men den stänger inte helt ändå så jag vill inte ha kvar den. Det här verkar lite mer omständigt än jag trodde, kanske får fortsätta jaga rörmokare ändå.
evading: Jag känner att det är lite dåligt i duschen, men det kommer ju inte ändras eftersom jag inte kommer åt de rören. Det är tydligen prisol i bjälklaget med skarvar och allt =( Kan iofs komma åt dem genom taket i källaren, men det pallar jag nog inte just nu. Sedan är VV bara 15 mm så jag är rädd att det kommer bli lite dåligt om man spolar i köket samtidigt som man duschar typ. Jag
patrik1975: Förmodligen är läckan liiiiten, eftersom rörmokaren lyckades idag efter många om och men. Och eftersom jag stängt efter tanken så utesluter jag problem därefter, såvida inte tanken i sig är problemet? Många gissningar nu men till historiken hör att vattnet dog förra helgen > rörmokaren gissade (?) på dålig ejektor. Byttes till ny i veckan med fungerande vatten Men märkligt tryck
Krilleman: Men den där ballofixen ser ut att vara förmiskad och har således en fin plan yta att dra dina lekande muttrar på. :thumbup: (Det det är alltså ingen vanlig klämringsände)
Krilleman: [citat] Vatette håller precis på att byta "modell" på alla klämringskopplingar. Därför kan det finnas lite av båda sorterna till försäljning. Men dock så har det ingen betydelse då alla Plast passar och är godkända på alla kopplingsändar.
Krilleman: Allt går men det är bara olika svårt och olika dyrt. Men vad säger din förening om detta arbete?
mikewse: Vi planerar installation av ett multrum för toalett och köksavfall. Toaletten finns redan i en annan del av huset och har malpump (kvarn). Toalettavfallet blir finfördelat och bra men en nackdel är att det krävs 6 liter vatten för varje spolning. Jag har pratat med en multrumsleverantör som säger han tror det ska fungera bra med multrummet om man bara leder bort den vätska som annars
Krilleman: Absolut. Satsa på en kulventil. Åk och kika på byggvaruhuset i din länk.
MagHam: Nu har jag inte senaste VVS-handboken till hands, men vill minnas att lödda skarvar inte heller är tillåtna alt. rekommenderade i väggar. Fast bara du inte sätter klämring så ;)
DIY_freak: Det som går mot de tjocka svarta isolerade rören behöver troligen inte ha något speciellt tryck (och om det vore något problem så skulle det troligen yttra sig genom att VPn larmade LP). Så jag tror inte du har något probem med dåligt tryck i värmesystemet. Är radiatorerna alltid kalla eller är de varma ibland? De flesta värmepumpar arbetar i intervaller så ibland är radiatorerna
Dea_34: Har lagt extra dränering under en stengång och skulle ansluta denna till en stenkista på tomten men på vägen hittade jag ett cementrör som ansluter till takavvattningen, och går till en annan stenkista,m och som ligger i vägen. Om jag behöver gå under detta blir det väldigt mycket grävjobb på resterande sträcka men jag borde ju kunna ansluta mig till detta rör istället? Går det
Anders Hungefält: Jag köpte en doppvärmare på 2kw, då räcker det med 10 A säkring. Klarar att värma mitt bubbelbad från kallt, det tar väl en halv dag ungefär men sen har jag allt varmvatten kvar från beredaren till att hålla värmen. Jag kopplar alltså ur doppvärmaren innan jag badar. Funkar klockrent! http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=index&cPath=9_79
Immobil: Visst kan du skippa den för att få fäste.
-RB-: Det är ett expansionskärl. Det behövs fortfarande såvida inte ett tryckexpansionskärl installerades när fjärrvärmen installerades. Tryckexpansionskärl: http://www.rinkabyror.se/artiklar/varmepannor-och-tillbehor/varmeledningsmaterial/tryckexpansionskarl/ Det tillåter vattnet i värmeledningarna och radiatorerna att utvidgas när det blir varmt. Det skall vara fyllt med vatten.
LowFlow: Började lukta strax efter vi flyttade in. 15 juli flyttade vi in. Först fick jag för mig det luktade mer när vi eldade på i kaminen som nästan står vägg i vägg med vasken. Men sen dess har jag blivit osäker. :)
Jan-Erik Nilsson: Hej! Bytte nyligen ut en gammal hydropress av märket marina mot en spritt ny DAB E.sybox i hopp om tystare ljudnivå i källaren där den gamla apparaten stod. Nu till problemen. Jag har problem med att pumpen verkar dra in luft på något vis. Haft två olika firmor på plats vid olika tillfällen som kopplat in pumpen och nu ska inte själva installationen i sig vara problemet. Dock är
magda136: Kort uppdatering om vad som hänt. Röris var på besök i förra veckan och då bytte han insats i alla element samt bytte alla termostater. Vi bytte inte det element som var planen också för det hann vi inte med. MEN - efter bytet av insatserna och termostater så har det blivit ett helt annat inneklimat, några element måste gått på "halvfart" för nu är det varmt och skönt. Jag vred
NoOne2k: Jag hade definitivt hyrt en kärnborrmaskin och borrat igenom stenen, så mycket jobb är det inte.
hempularen: Vid vårt fritidshus hände ungefär just det. Det var andra släktingar som var där. De fick hjälp av en lokal elektriker att felsöka. Han kunde konstatera att pumpen fik ström, och även drog ström i rimlig omfattning. Felet visade sig vara att slangen som går ner till sänkpumpen (60m djup brunn) hade lossnat från pumpen, efter drygt 20 år. Klämringskopplingen var späckt (och hade
Krilleman: Angående mässingen så är det ingen fara, gänga ihop med lin och locher! Backventilen som är inspektionsbar är det viktiga att pilen hamnar i rätt riktning och att insex-skruven är demonterbar.
piki: Ojojoj hur svårt allt det här med pumpar är :) . Jag rekommenderar att ni dimensionerar systemet i tre steg: (1) välja maximalt flödet som ni tycker ni måste pumpa; (2) välja ledningsdiameter från det flödet (mindre i serviserna, större i stammen) så att tryckförlusten per 1 m rör är några mm; (3) välja pumpen som klarar flödet/trycket. Ni tänker lite tvärtom - först tittar
Farfalle: Vi kommer eventuellt att bygga ett komplementbostadshus för uthyrning till en vän och givetvis uppstår tekniska funderingar, i detta fall gällande avloppet. Vi har idag ett väl tilltaget enskilt avlopp bestående av trekammarbrunn med markbädd. Brunnen ligger dock inte väl till för inkoppling med självfall från komplementhuset. Däremot ligger spridningsbrunnen till markbädden bra till