Hej!
Vi köpte för några år sedan ett hus som ligger på en av kommunens vattentäkter (hög.
Avloppslösningen idag är en sluten tank men med två barn och två vuxna i hushållet så fyller man den slutna tanken fort.

Har försökt läsa på lite vad som gäller etc.
Jag har kommit fram till två alternativt:

Ett av dom skulle vara att leda bort gråvatten(bdt), men hur gör man det på befintligt avlopp tex? går det ens?

Ett annat skulle vara att installera ett minireningsverk, många skyltar med att dom klarar av högklassade områden etc. men stämmer detta verkligen? (vet att kommunen har det sista avgörandet i detta men ändå).

Har varit i kontakt med kommunen för att höra vad för ev. lösning jag skulle kunna göra och om dom även planerat något för kommunalt V/A men det verkar inte ligga i "pip:en" just nu.

Dom ska även återkomma med förslag på åtgärd men har inte hört något än.

Jag kan absolut tänka mig att betala en slant för att detta ska bli så bra som möjligt men det ska ju såklart vara inom rimliga gränser.

Någon annan som suttit / sitter i samma sits? eller har bra erfarenhet/förslag.

1.Du kan byta ut slutna tanken till en större.
2. Du kan ha separat bdt ( bäst ) men då måste du kunna koppla om ledningar från dusch, tvättstället, kök etc. till bdt ledning. Jag har t.ex. RAITA BioBox XL för BDT med normal miljöskydd o hög hälsoskydd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.