Tänker göra några grävarbeten på min tomt.

Hur får jag reda på hur vatten och avlopp är draget från tomtgräns in till hus?
Har begärt detaljplan och nybyggnadskarta från kommunen men det enda som märks ut där är anslutningsplats vid tomtgräns.

Fiber (internet) har också dragits in vid ett senare skede, hur får jag reda på dess dragning?
Frågade tidigare ägaren men kunde lika gärna pratat med staketet.

harry73
Fråga grannen om han vet var fiber går. Det kan gå från tomt till tomt, så att fiberbolaget slipper gräva upp och behöva återställa gatan.Fiber ligger inte djupt, så vet du ungefärlig var den kommer in i huset kan de gräva en testgrop tills du hittar fibern och sen se åt vilket hål den ligger. sen kan du göra samma sak vid förväntad läge vid tomtgräns och dra en rak linje mellan båda punkter

Med stor tur så har den som byggde huset ritat in ledningsdragning i bygglovsritningarna, så kolla med din kommuns bygglovsarkiv.

Samlingskarta är det du ska försöka få ifrån kommunen. Avlopp och el kan framgå i situationsplanen för bygglovet när huset byggdes.

Kolla även

https://www.ledningskollen.se

• Gilla
målarmatte
  • Laddar…
P
Gå in på ledningskollen.se så svarar alla som har ledningar i området. De som är rädda om sina ledningar kommer och märker ut dem kostnadsfritt.

• Gilla
dextrocell
  • Laddar…
Börja med att ta fram situationsplanen ifrån bygglovet när huset byggdes.

Steg två är ledningskollen. Jag använde mig av dem en gång och det kostade inget.

Steg tre är att begära en samlingskarta från kommunen. Dessa kostar dock pengar

Steg fyra är att återkoppla i tråden (:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.