Har en konstig koppling till min duschblandare som jag måste plugga inför badrumsrenovering.
Ser ut som en Securex koppling (står så på) kopplat direkt till 15mm rör.
Är det möjligt? Eller är det en övergångskoppling? Är osäker då kopplingen ser gammal ut och det står Securex på muttern. Se bilden nedan.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska jag plugga detta?
Securex plugg?
Övergångskoppling och vatette plugg?
Klämringskoppling och lock på kromade röret.

Krilleman
Nya kopplingar på (16mm?) rören undertill så du får bort dessa gamla kopplingar. Och så pluggar du den kopplingen.

Redigerat:
Ja, den är 16mm.
Du menar rak 16xR15 och plugga?

Det blev en förstoring 16R15, rak koppling 15x15 och ett lock.
image.jpg
Skapa konto

Krilleman
Bra val på märke av koppling.

Hur kändes 16mm röret? Dom kan vara glödgade och då behövs stödhylsa!

Undvik att proppa med gängad huv på klämringskoppling. Använd korrekt propp och en kopplingsmutter. 15mm i ditt fall.

26a00506ea.jpg

Tack för tipsen dom är löda precis utanför bild :)
Får skaffa mig 2st 16mm stödhylsor innan jag börjar. Var hittar man det på en helg, finns det på byggvaruhusen?

Krilleman
Tveksamt om det finns på bygglada.

Åk till din lokala Comfort-butik. Dom borde ha lördagsöppet.

Julas 16mm halvkopplingar levereras med stödhylsa. Så i värsta fall kan du köpa en komplett halvkoppling för att få stödhylsan.

tommib
Hornbach har bra utbud av rörgrejer, i alla fall den i Botkyrka, om du har nära till dem.

Tack gör tipsen! Jag var på hornbach men dom hade inget. Köpte 22mm propp istället och pluggade i källaren.
Helt omöjligt att få i en hylsa i de gamla 22mm rören hur mycket jag än gradade. Är det tjockare gods i gamla rör?
Skruvade ihop utan och provtryckte och det läcker inte. Tror ni att det är någon fara?
image.jpg
Skapa konto

Ingen fara du kunde proppat 16 mm uppe också utan hylsa, det är ju bara en tillfällig sak. Det enda hylsan räddar om det i övrigt är rätt åtdraget är små droppläckor på mjuka rör över tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.