Hej!

Efter strömavbrott i går så frös vattenmätaren och avstängningskranarna för inkomande vatten...

Har nu tinat allt men inget vatten...

Så min fundering är om vattenmätaren frusit sönder och det då blir stopp i igenom den eller om jag ska felsöka på inkomande PEM slang från komunen... Glaset är helt på mätaren och inga synliga skador men vet inte hur en vattenmätare fungerar invändigt och om det kan bli stopp i den efter en frysning...

/ Jonas

Det är inte stopp i mätaren.

Enklast är att lossa mätaren och kolla om du får något flöde, men då behöver du ringa kommunens va-avdelning. De brukar ha ngt journummer man kan nå dem på.
Högst troligt är det innan mätaren som det sitter en ispropp. Hur ligger röret efter mätaren?

OK förmodligen inte stop i mätaren då... Röret går isolerat ner i torpargrunden och sen ner i marken under huset... Men upptäckte att mössen förstört isoleringen när jag tittade för en stund sen och har nu tagit bort den trasiga isoleringen och stält ner en byggfläkt i grunden vid röret och nu är det varmt där nere så kanske det kan tina om det är något frusit där...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.