Hej!

Jag behöver få dryfta min oro för att vattnet ska frysa. Detta har nämligen hänt för c:a 10 år sedan en snöfattig vinter men inte sedan. Jag bodde inte i huset då vilket min fru gjorde men man kunde aldrig lista ut var det hade frusit. Man löste problemet med att hämta vatten hos en granne.

För några år sedan lyckades vi mata in 16 meter värmekabel ifall det det fryser i närheten av huset. Att jag är orolig nu beror på att inkommande vatten endast är 2 grader plus att det inte har varit någon snö i vinter. Nu har det dock kommit några cm. Samtidigt har det ju inte varit särskilt kallt i vinter.

Vi har kommunalt vatten indraget någon gång på 70-talet men ledningen går ett 70 tal meter över egen mark genom en hästhage.

Vad är normal temperatur på inkommande vatten? Vi har källare och vattnet kommer in under betongsulan och upp i pannrummet. Min gissning har hela tiden varit att det hade frusit utanför källarväggen. Vi har en dörr ut precis där ledningen går in så det trampas en del i snön där.

Ska man ta det säkra för det osäkra och låta en kran stå lite öppen resten av vintern och ta smällen när vattenräkningen kommer.

/Mast

Låt vattnet spola en kvart och se om tempen fortfarande är 2 grader.

Ok vad kan en förändring tyda på ? Har spolat en del och har inte märkt någon förändring. Nu mäter jag kanske inte med en spiksäker termometer men har även upplevt att vattnet känts onormalt kallt.

/Mats

Bor ni ensamma vid slutet av en lång ledning? Använder ni själv mycket vatten eller bara sporadiskt? Hur är tempen hos eventuella grannar?

Kanske kn du kalibrera termometern i en skål med issörja det borde vara 0 grader. Många termometrar har bara plus/minus två grader nogrannhet.

Vi är ett av de sista husen på en ledning. jag tror bara det är ett hus efter oss. Vi har fem hästar så vi använder en hel del vatten men sedan är vi bara två i hushållet. Det innebär ju att det kan flera några timmar när inget vatten spolas. Nu när jag mätte hade vi båda varit på jobbet under förmiddagen.

/Mats

Jag har nu spolat länge och då kröp det ner till 1 grad. Då testade jag en annan termometer och den visade 3 grader. Var hittar men en mer exakt termometer?

Dra igång värmekabeln ifall du är orolig. Man har ju värmekabel för att det inte ska frysa, inte för att tina upp när det fryser.

Att ni trampar lite utanför dörren tror inte jag är problemet utan snarare om den ligger lite grunt under en väg.

Tänkte mest på att man trampar ihop snön som annars isolerar. Men i år har det ju å andra sidan inte varit någon snö och då spelar ju trampandet ingen roll. Min tanke har varit att om det fryser och sedan tinar när vi kör igång kabeln vet vi ungefär var det fryser. Gör det något om man slår på direkt det har frusit ? Risk att röret spricker?

Det finns nämligen två teorier och den andra är där hästarna har sin stig i hästhagen då den går över ledningen. Jag har dock lite svårt att tro på att man krävt så grunt på 70-talet. Med största sannolikhet är det kommunen som ombesörjt grävningen även över vår mark.

/Mats

Vatten har sin högsta densitet vid +4 grader. Det innebär att kommunalt vatten som kommer från sjöar, som ju oftast tas från ett större djup, håller denna temperatur. Även brunnar på frostfritt djup brukar ligga på denna temperatur. Grundvattnet brukar vara något varmare 6-8 grader (som bergvärmeägare brukar ha koll på).
Om du noggrant kan mäta upp ditt vatten till 2-3 grader så verkar du ha en viss avkylning på vägen men det låter inte som det är någon omedelbar risk.

Värmekabel är bra, men den är ju oftast till för att hålla den sista kritiska biten nära huset varm, har du 70 m markledning innan så hjälper det inte den biten. Vet du vad ledningarna är gjorda av? Plastledning tål i allmänhet förfrysning, gamla järnrör är det värre med.
Problemet är ju om det fryser i hästhagen, då kan du ju inte göra annat än vänta tills det blir vår...
Det räcker ju att det är ett litet flöde för att minska risken för förfrysning, du kanske kan låta en kran stå på och rinna svagt under natten (då det oftast är som kallast) om rysskylan skulle slå till. Visst kommer det kosta några kbm vatten men om alternativet är att bli helt utan så skulle jag nog ta den kostnaden.

Nej kabeln hjälper ju bara om det fryser närmast huset vilket jag håller för troligast. Jag gissar att det är järnrör men är inte säker. Röret som kommer upp i pannrummet är i alla fall järnrör

Vattnet kommer från en vattentäkt c:a 2 mil bort fågelvägen vad det nu kan innebära för temperaturen. Där tas vattnet från en sjö.

/Mats

Om vattnet går genom hästhagen så ligger nog problemet där, när hästarna trampar runt eller går runt längs med staketet så kan tjälen krypa ner det dubbla mot "otrampad" mark, går sedan vattnet där så blir det lätt en propp, själv löste vi det med att jag körde ut gödselstacken över där vattnet gick. Problemet är att om man gör det nu så isoleras kylan och tjälen kryper ner, detta behövs göras när det inte är tjäle!

Frågan är om det grävs eller grävdes grundare i hagen. Ledningar kan ju gå under uppskottade gårdsplaner där bilar körs utan att frysa. Hästarna går en stig just över där ledningen går så det är inte helt upptrampat. Men som sagt i år har det ju inte varit någon snö. För så länge det inte är någon snö spelar det väl ingen roll om det trampas eller inte.

/Mats

Hästar har högre marktryck än en bil, hovtrampet gör att det fryser på stigarna om det inte är snö!

Du kan inte spola upp vattnet till hästarna över tid istället? En svag stråle i större balja kommer hindra frysning rätt länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.