Hej!
Är helt ny här på forumet. Bor sedan en månad tillbaka i ett 1800 tals hus med trekammarbrunn, har tidigare bott i lägenhet och är väldigt färsk på det här med hus o alla problem som hör till. Nu är det så att jag inte får ut något vatten när jag vrider på kranarna, i dusch/badrum, kök och alla andra utrymmen i huset där vatten finns att tillgå. Gick in till rummet där vi har en hydropresspump och ser att det inte finns något tryck. Har inga kunskaper alls vad gäller pumpar överhuvudtaget, vet bara hur dom ser ut och inte mer än så. Tänkte lyfta på luren o ringa nån kunnig men vill höra era teorier först. Läste någonstans att det kan röra sig om isproppar eller frysta rör, men det ska vara tillräckligt varmt i rummet för att det inte ska hända, var kan ispropparna bildas? Hur kan jag upptäcka om det är en ispropp någonstans? På vilka sätt kan pumpen påverkas av kylan, vad borde jag gjort innan vintern? Vet man om rören kan värmas upp på något sätt? Har jag nåt sådant installerat så det e möjligt? Jag misstänker själv att det har något med kylan att göra. Vad gör man i en sån här situation? Den här hemsidan finns ju av en anledning så jag ville höra mig fram lite... Var börjar man? Jag bifogar en bild image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto
. Vad är detta?

På sista bilden är det en värmekabel som går inne i vattenledningen. Strömbrytaren är ju i alla fall tillslagen men kolla om det är någon säkring eller jordfelsbrytare som inte är på.

Det var det jag misstänkte att det var och den slog jag på nu, den har varit av.

Kan det lösa sig nu tror du? Kommer vattenledningen Tina nu så att pumpen kan kicka igång igen eller vad mer behöver man göra? tacksam över ditt svar iaf.... Som sagt ny på forumet så det var kul att nån kunde svara så snabbt :) alla brytare o säkringar är på

Redigerat:
Då är det bara att vänta då. Kanske borde slå ifrån pumpen några timmar tills det tinat, är inte helt säker på hur det funkar men kanske inte så bra om pumpen står och går konstant. Iofs kanske inte något problem eftersom den ju inte går torrt. Kanske är det till och med så att motorskyddet har löst ut, då kan du ju prova starta igen, blir det inget tryck så stäng av och testa om ett par timmar. Någon annan här vet säkert bättre...

Jättetack för dina råd. Jag gör så och kollar läget igen om några timmar. Kommer ge en uppdatering sen....

Hur ser motorskyddet ut och hur vet man om det löst ut? Är det den genomskinliga lådan med fjädrar i? Om motorskyddet löser ut, hur återställer man det?

Njaa. den genomskinliga lådan är nog pressostaten. Den bryter pumpen när trycket i systemet är rätt, slår på pumpen igen när trycket blivit lägre.

Motorskyddet brukar se ut om en kopplingsdosa med minst en knapp. Ofta finns det en knapp för påslag/återställning och en för avstängning. Inne i skyddet finns det en belastningsmätare som kontrollerar att pumpen inte drar så mycket ström att den kan brännas. Så oftast kan man använda motorkyddet för manuell styrning av motorn samtidigt som den automatiskt bryts ifall något verkar vara fel.

Vet du om det är en enfas eller trefaspump? Enfaspumpar brukar inte ha motorskydd.
Det borde framgå av gruppförteckningen vid elcentralen.

Den vita kabeln till pressostaten går den in i en likadan brytare som är till värmekabeln?
Den svarta kabeln från pressostaten går till pumpen, som sitter i brunnen eller?
Vet inte var man brukar sätta motorskydd när man har pumpen i brunnen.

Trekammarbrunn är för övrig till avlopp.

Okej hempularen, tack för svar. Hittar ingen sån här dock....

Ska lägga upp mer bilder...

image.jpg
Skapa konto
ingen aning om det är tre fas eller enfas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.