Har precis dragit kopparrör för vattnet och nojar mig lite för hälsoriskerna.

Först och främst är ju koppar lite giftigt i sig, men borde inte vara ngn fara om man spolar lite innan man dricker vattnet.

Jag hårdlödde kopparrören och det blev ett fasligt sot som även hamnade på insidan av rören när jag lödde kopplingar med många delar och värmde upp dem från olika håll. Hurpass hälsovådligt är detta? Använde kopparlod (kopparfosfor?) och en acetylen/syre gassvets.

Jag använde även många begagnade T-kopplingar etc och rengjorde dem noga med både t-sprit och vatten och fick bort det mesta av ärgen, men upptäckte under processen att det räckte med att de blivit lite blöta så kom ärgen tillbaka. Har googlat på hälsofaran med ärg och det ger lite blandat, vissa säger att det är ingen fara alls och andra säger att det är mkt hälsofarligt. Vad gäller?

Har några kopplingar kvar och då jag inte längre har en lånad gassvets tänkte jag mjuklöda. Men har hört att flussmedlet kan vara hälsofarligt det med. Nån som vet?

Finns det nån rekommendation (till exempel låt varmvattnet stå och spola i fem timmar efter installation för att ta bort det mesta av skiten)?

Kan man köra nåt test på vattnet helt enkelt och se om det fått med sig nån skit?

(Ja, i efterhand hade jag gärna kört PEX bara för att slippa noja :))

Om det skulle vara stora hälsorisker med kopparrör, hade stora delar av befolkningen redan varit skadade av det. Finns kilometerlängder med kopparrör för dricksvatten i hus.
Sluta noja,spola igenom rören med vanligt kallt vatten och använd det sen som vanligt.

Ärg kan du sluta oroa dig för. Det är kopparoxid och bildas på utsidan av rören där det finns syre i luften.
Lodet sugs in mellan rördelarna och normalt ska ju inga mängder komma in i röret.
Tror inte heller du ska oroa dig över detta.

Hårdlödning med fosforkopparlod har som sagt använts länge och för mängder av installationer utan att folk har dött som flugor.
Rören blir svarta på insidan, det är helt naturligt.

Om du mjuklöder så är det naturligtvis blyfritt som gäller. Fast det borde gå att hårdlöda med gasolbrännare om du vill och dimensionerna inte är för stora. Gå upp till 5% silver så sjunker smälttemperaturen från 740 till 710 grader.

Tack för svaren!

Att det är supervanligt behöver ju inte vara någon garanti, det var ju asbest oxå ;)

Det har ju bildats en del ärg på insidan oxå medan rören blötts ned och stått tomma i perioder om vartannat när jag testat dem etc. Nån som har en källa där det reds ut om det är skadligt eller ej?

Att ärg inte är nyttigt är väl ganska allmänt känt. Men det brukar anses att kallt vatten inte får med sig tillräckligt med koppar för att det skall vara skadligt. Varmt vatten däremot skall man av den orsaken inte använda till matlagning. Du kan inte putsa bort ärgen från insidan av rören, så sluta noja eller byt till pexrör.

Lite OffTopic kanske, men det som verkligen lakar ur koppar ur ledningarna är vatten med lågt pH. Det kan på sikt korrodera igenom kopparberedare och rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.