Hej!

Bor sen 3 år tillbaka i mitt hus i Småland och har kopparledningar till vatten. Vattnet här är något surt och har fått höra från en vvsfirma att jag behöver installera ett vattenfilter för att förhindra läckor i rören. En annan vvsfirma var också här tidigare och de sa att det inte behövdes göras något åt. Rören har funnits här sen minst 25 - 30 år tillbaka och det enda jag ser är att det utsöndras något vid någon enstaka koppling, har själv sett det på 3 - 4 ställen, bifogar bilder på det, tagna ovanför vedpannan där det är som tydligast.

Behöver jag installera filter för att inte riskera några läckor eller dylikt, eller är det bra nog som det är?

Installationen skulle gå på 10 k plus moms på det om jag anlitar vvsfirman ifråga.

Hälsningar Janne

2015-08-29 21.08.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-08-29 21.10.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Det är aldrig bra att blanda metaller. Det där att ut som målat järn som sitter med koppar. Ger korrosion. Inget konstigt

Hemmakatten
Det största problemet borde inte vara vattenledningarna utan huruvida vattnet är tjänligt och drickbart. Beställ vattenprov från eurofins eller annan krediterad vattenprovningsfirma och utgå från det.

Enligt tidigare ägare är vattnet tjänligt och drickbart, de hade gjort vattenprov vilket visade att det var bra fast något surt. Vattnet smakar väldigt bra och ser rent ut, är nöjd med det så jag vill inte installera ett filter i onödan.

Tycker det är absolut värt och installera ett filter, hade 6.0 i pH och gröna utfällningar i dricksvattnet och därmed oro för mina ledningar.

Nu efter installation har jag 7 - 8 i pH och inga beläggningar i t.e.x. duschkaret.

Hemmakatten
Självklart vill man inte installera filter om det behövs. Men vattenprov bör man ta var 3:e år enligt Socialstyrelsen, framförallt det mikrobiologiska provet som visar ev. förekomst av E-colibakterier

Har hört att detta företag är prisvärt då de fixat renare vatten åt en bekant. http://h2oexperten.se/

Börja alltid med en ordentlig analys från antingen Alcontrol eller Eurofins innan du börjar fundera på filterköp.
På din lokala akvarie, poolbutik kan du köpa ett billigt ph-test då det förändras under provtagningsprocessen. Därefter kan man se vilken kontakt tid och storlek du behöver samt om du behöver åtgärda något annat.
Grävda brunnar bör man kontrollera påverkan från ex. Åkerbruk, gödsling, skog och myrmark.

Någon som kan rekommendera säljare av vattenfilter?

Det får man tyvärr inte göra här!
Men välj en med bra garantier och att dom kommer ut och även mäter vattnet på plats. Tänk också på att det finns många olika tekniker att rena vatten på så titta runt och bilda dig en egen uppfattning vad som passar just er bäst. Ett vattenfilter ska fungera i många år. Så bra kvalite till ett bra pris är vägen att gå.
Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.