Hej!

Jag bor i bostadsrätt på bottenplan, med liten täppa utanför. Jag grubblar över ett projekt att dra vatten från en anslutning vid diskbänken och ut. Det blir rätt långt, cirka 8 m, och sista biten måste gå genom mitt 'uterum' (inglasad altan). Vad jag förstått bör man använda PEM-slang där det finns frostrisk, men det sägs att den inte ska användas inomhus. Vad är skälet till att inte göra det? Jag undrar alltså om jag är tvungen att skarva, eller om PEM-slangen kan få gå ända från diskbänken och ut, trots avståndet. Jag frågade en rörmokare som var och gjorde ett arbete på min arbetsplats, och han sade att det är just så man ska göra, men jag vill också höra vad allt klokt folk här säger.

kulle
kan du inte dra ledning fram till yttervägg och sätta en frostfri utkastare? sen kopplar du på trädgårdsslangen där.

Hej Kulle! Ledningen måste som sagt passera genom uterummet på vägen, och uterummet är ju inte helt garanterat frostfritt.

Var har du tänkt sätta avstängningsventilen, vid diskbänken eller ute?
Vilken typ av avstängningsventil har du tänkt dig?

Hur ser ytterväggen ut bredvid uterummet?

Jag skulle dra rör i rör eller presolrör från diskbänken till ytterväggen, i ytterväggen så skulle jag montera en vattenutkastare.

Redigerat:
Avstängningsventil vid diskbänken, tänkte jag. Så ja, det ska gå att tömma ledningen till vintern. Men jag vill helst förebygga 'alla eventualiteter'.

Ytterväggen bredvid uterummet, alltså mellan lägenheten och ute, har tegel på utsidan. Vad som finns innanför teglet vet jag inte. Att göra ett hål genom denna tjocka vägg verkar för svårt för mig (kräva både verktyg och erfarenhet som jag inte har).

PEX-rör-i-rör var min första tanke, tills jag började tänka på frostrisk i uterummet. *Varför* skulle du, Demmpa, använda det och inte PEM-slang, det var ju min grundfråga ovan? (Det är lättare att komma till rätt lösning när man förstått alla 'varför'.)

För att komma fram genom lägenheten behöver jag för övrigt dra ledningen längs taket.

Vill du verkligen dra en svart PEM-slang genom din lägenhet ?

Jag hade inte dragit en ful pem-slang genom lägenheten utan hellre satt upp utkastare i uterummet såsom tidigare beskrivet.

Ska du ha både varm- och kallvatten?

Hej johanfa! Nja, tanken var att den först ska gå bakom köksskåpen, och den biten som sedan går längs taket tänkte jag sätta något vackrare utanpå (exakt vad vet jag inte).

• Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Hej pelpet! Nej, bara kallvatten.

Ett målat eller kromat kopparrör inomhus till en utkastare blir nog bäst. Sedan en bra slang från utkastare till kran som demonteras vintertid.

Jag hade nog valt något annat än vanlig trädgårdsslang, de brukar alltid läcka mer eller mindre tycker jag.

Okej; det går nog att göra, även om utkastaren då måste hamna vid taket, och det blir en 'skarv' (rörets anslutning till utkastaren) på insidan.
Men det är alltså ingen som kan säga *varför* PEM-slang undviks inomhus?

kulle
pelpet skrev:
Ett målat eller kromat kopparrör inomhus till en utkastare blir nog bäst. Sedan en bra slang från utkastare till kran som demonteras vintertid.

Jag hade nog valt något annat än vanlig trädgårdsslang, de brukar alltid läcka mer eller mindre tycker jag.
Ja haha
Att jag skrev trädgårdsslang efter utkastaren var mer att jag förmodade att TS skulle använda det till trädgården :)

-AS- skrev:
Men det är alltså ingen som kan säga *varför* PEM-slang undviks inomhus?
Det är väl inget fel att använda PEM-slang inomhus, man använder ju PEM-slang då man tar in färskvatten och då avslutar man ofta inomhus. Däremot är ju pem-slangar styva och funkar inte så bra att dölja i väggar och liknande, och de är inte så snygga heller. Dessutom har jag för mig att det ofta är problem med läckage med PRK-kopplingar.

Man kanske kan använda nito snabbkopplingar på utkastaren i uterummet, dessa verkar vara mycket bättre än plastkopplingar som ofta läcker.

Okej, tack för bra råd och upplysningar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.