12 363 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Borrat i vattenrör
Om du inte vågar lita på en provtryckning av röret så måste du gå och vara orolig varje dag eftersom den typen av skrapmärken och skador finns det säkert massor av i de flesta hus. Att kalkylera med att en repa i ett kopparrör skulle innebära en brottanvisning som skulle leda till stora skador innebär som sagt att alla vi som har hus måste vara oroliga. Om prisolröret klarar provtryckning till ett arbetstryck på tex 10-15 bar så kommer det att hålla tätt för 1-3 bar som de flesta har i sina vattenledningsystem.Workingclasshero skrev:Provtryckningen ger inget mera än visar på att det är tätt nu.
Skadan kan vara en brottanvisning. Om man vulkar dylik tejp kring skadan, kan det då, om det börjar läcka krypa vatten mellan kopparrör och plasten utanpå röret?
Jag skulle rulla på vulktejp och bygga ett skvallerhål ner i torpargrunden och hoppas på det bästa.
Dock tänker jag inte stå för det rådet............
Provtryck röret och var sen lugn för det finns nog andra ställen som säkert är sämre om man verkligen skulle sätta tryck på systemet.
Jag skulle hivat bort allt spån med ordentlig marginal runt skadan, lagt en våt badhandduk i botten och en rejäl plåt. Därefter hårdlött ett lager på skadan. (tömma röret på vatten först såklart)
Jag lyckades göra en liknande skada (I mitt fall läckte röret) en gång med en golvslip på ett elementrör precis vad golvet. Tryckte upp röret en bit nere från källaren och lödde dit en bit koppar med en kraftig (800 W) elektrisk lödkolv.
Det håller tätt fortfarande
Det håller tätt fortfarande
Sansa er nu mannar.
Röret ser ut att vara lite repat. Godstjockleken är 1mm. För att punktera röret krävs alltså rejäla jack.
Mitt tips -gör ingetting eller ös undan lite sågspån, lägg dit en blöt dagstidning som brandskydd och hårdlöd skadan. Så tunna rör löder man på mindre än tio sekunder.
Staffan
Röret ser ut att vara lite repat. Godstjockleken är 1mm. För att punktera röret krävs alltså rejäla jack.
Mitt tips -gör ingetting eller ös undan lite sågspån, lägg dit en blöt dagstidning som brandskydd och hårdlöd skadan. Så tunna rör löder man på mindre än tio sekunder.
Staffan
Nog vet vi det. Rörläggaren har kollat skadan och konstaterat att den är så liten att någon åtgärd är obefogad. Om yrkesmannen inte är både blind och utan känsel i fingrarna så har trådskaparen redan fått ett korrekt svår. Vi övriga tettingar kan bara gissa oss till skadans art.
Staffan
Staffan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden