Hej på er!

Detta rör går rätt upp mot vinden. Jag har med andra ord ingen granne ovanför mig.

Min fråga är: kan man kapa bort röret och sätta dit ett lock som släpper in luft (men inte ut) för att det inte ska bli vakuum när mitt vatten ska neråt?

Tacksam för svar.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en luftningsledning som med all sannolikhet går ut genom taket. Den lär du inte få ta bort om du bor i brf, vilket jag antar att du gör. Har du grannar under dig?

tommib
Du skriver att du inte har någon granne ovanför dig så jag tolkar det som att du bor i lägenhet. I det fallet ska du absolut låta bli röret utan styrelsens godkännande. VA-stammar samt elstigare hör till föreningen. Även om du av någon konstig anledning skulle få ok av styrelsen skulle jag låta bli röret.

Är det egen villa (vadå granne?) så kan du visserligen montera en vacuumventil men det är troligen inte en bra idé. Det finns en anledning till att största delen av alla hus är konstruerade med sedvanlig avluftning. Ventil är en nödlösning när inget annat funkar...

Vad är järnröret till höger? Gas till spis? Om det är det så var aktsam om det röret så att det inte börjar läcka.

Vacuumventil är en sämre lösning än luftning på taket.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
kulle
Nu vet jag inte vad du ska göra i rummet men om det är tillräckligt stort så att du kan bygga ut hela väggen 10-12 cm så får du en jämn vägg , alternativt göra en trumma för röret.

tommib
Ser ut som ett kök. Jag skulle byggt in röret i en trumma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.