Hej. Jag ska från ett 48,3mm järnrör till 22mm. Stålrörskopllingen var inga problem med för den har ju diskuterats här förut. Men hur kommer jag över till 22mm rör.
Skulle det funka med unionsventil r40x22 (3771 rinkaby) mot stålrörsventil r40 (4401)?
Eller bättre att använda rörnipplar?
 
koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild på det jag plockat ihop. Har jag tänkt rätt?
Tacksam för hjälp:)
/Bolian
 
Ska du gå från stål till stål? ?
 
dem är ju billigare och jag behöver inte böja dem. Tänker jag galet?
 
Jag passar på den frågan. Har bara jobbat med koppar (ibland övergångar mot järnrör i R-dimensioner).
Dyker snart upp nåt proffs i området med mer matnyttiga råd. :)
 
men det är klart, klämringskopplingen 3583 är nog avsedd för koppar.
 
Krilleman
Det går fint att göra som du tänkt dig!

Glöm inte att repa gängan lite på D-nippeln (som egentligen heter sexkantsnippel). Täta med lin+locher.

Stålrörskopplingen ska inte vara helt inskjuten i botten när du drar åt den. Insticket är långt, lämna ca 1cm.
 
Tack för svar. Repa som att trubba gängorna eller göra spår i dem (flera eller ett)? Inga problem med 3583 mot järnrör då lr?
 
Bågfilsblad på tvären.
 
:thumbup:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.