Ska hjälpa svärmor med att plugga rören så att de kan byta köksstommar. samt byta blandare. Har bytt några blandare innan, dock ej den här varianten.

Varmvattenröret fattar jag. Det är bara att skruva loss kopplingen och plugga. Men kallvattenröret fattar jag inte riktigt. Är röret gängat invändigt i båda ändarna, eller är de tjockare ändarna en rörlig koppling?

IMAG1953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG1951.jpg
Skapa konto

IMAG1954.jpg
Skapa konto

IMAG1956.jpg
Skapa konto

Lossa lilla muttern gänga ner muffen så delas röret eller kapa det med en tiger såg för du behöver ju ändå byta en del av det antar jag.

Förlåt, men vilken är lilla muttern?

Röret på andra bilder har 1 st muff samt 1 st kontramutter fast den är nog rund och lite räfflad.

• Gilla
Öfremora
  • Laddar…
P
Skulle kapat ditt 16mm koppar till vänster cirka 20-30 cm under diskbänk och satt en 16-10 ballofix. Galvröret till höger skulle jag dragit i en r10inv-12 koppling i tröret nere vid stammen samt dragit upp en bit 12 koppar rör och avslutat med en ballofix 12-10, iom att man helst ska gå på galv med mässingkopplingar med invändiga gängor.

• Gilla
Öfremora
  • Laddar…
Pherra skrev:
Skulle kapat ditt 16mm koppar till vänster cirka 20-30 cm under diskbänk och satt en 16-10 ballofix.
Edit: tog bort tidigare länk och fråga.

Pherra skrev:
Galvröret till höger skulle jag dragit i en r10inv-12 koppling i tröret nere vid stammen samt dragit upp en bit 12 koppar rör och avslutat med en ballofix 12-10, iom att man helst ska gå på galv med mässingkopplingar med invändiga gängor.
Hur får jag bort röret ut t-kopplingen? Hårda nypor och rörtång?

Redigerat:
Ja en rörtång lär du behöva dom brukar sitta rätt bra.

Jag kan inte skruva bort lilla muttern, ta bort långa röret och gänga på en ballofix med invändig gänga på den korta rörbiten? Så slipper jag meka ut rörstumpen som suttit i kopplingen i 60 år :)

2016-01-30-19-16-15.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Borde funka lika bra det också.

Kör man lin och pasta som tätning då?

Japp

Har kört igenom Gelias vvs-skola nu, och med era svar har jag tillräckligt med självförtroende. Stort tack!

En sista fråga bara. Med ögonmått tog ni att vänstra röret är 16, vad är då det högra? 21? Har inte möjlighet att mäta just nu tyvärr.

Redigerat:
P
Öfremora skrev:
Jag kan inte skruva bort lilla muttern, ta bort långa röret och gänga på en ballofix med invändig gänga på den korta rörbiten? Så slipper jag meka ut rörstumpen som suttit i kopplingen i 60 år :)

[bild]
Lika jävligt/lätt att gänga ur skarvröret eller röret ur tröret så läste du mitt tidigare inlägg om mässingsdelar gentemot galv så rekommenderar jag dig att gänga ur tröret.

P
Öfremora skrev:
En sista fråga bara. Med ögonmått tog ni att vänstra röret är 16, vad är då det högra? 21? Har inte möjlighet att mäta just nu tyvärr.
Iom att du har securex kopplingar på den vänstra så är sannolikheten stor du har 16cu rör..å iom att du har galvrör (galvat stålrör) till höger och i jämförelse till det vänstra sätter jag min högra hand på att det är dn10 (17,3-17,9mm) ☺

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.