9 414 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Välja minireningsverk, vilket?
Hej !
Är ny på forumet och skulle behöva lite hjälp ang. val av minireningsverk. Jag är precis i läget att lämna in samtliga bygglovshandlingar för mitt nybygge och det enda som kvarstår är valet av minireningsverk och där har jag fastnat i ett träsk känns det som.
Min kommun kräver minireningsverk samt efterpolation i det område jag tänker bygga (intill natura2000 vattentäkt), mina krav är lättskött, fungerande och billigt och egentligen(om jag skall vara ärlig) har jag inga krav på reningsgrad förutom att det skall vara godkänt av min kommun. (vilket de påstår att alla reningsverk är så länge jag har efterbehandling...) Saken är åxo den att min kommun planerar att dra ut kommunalt VA inom en 5års period men det finns inget beslut än.
De reningsverk jag kollat på hittils är:
Wehoputs5,
Baga easy med Biotank samt utan
Ecobox S1
Graf 8
Biolan Trio
Jag har som sagt fastnat i en jungel och vill nu bara besluta mig för ett system som funkar och levereras komplett.
Mycket tacksam för tips!
Är ny på forumet och skulle behöva lite hjälp ang. val av minireningsverk. Jag är precis i läget att lämna in samtliga bygglovshandlingar för mitt nybygge och det enda som kvarstår är valet av minireningsverk och där har jag fastnat i ett träsk känns det som.
Min kommun kräver minireningsverk samt efterpolation i det område jag tänker bygga (intill natura2000 vattentäkt), mina krav är lättskött, fungerande och billigt och egentligen(om jag skall vara ärlig) har jag inga krav på reningsgrad förutom att det skall vara godkänt av min kommun. (vilket de påstår att alla reningsverk är så länge jag har efterbehandling...) Saken är åxo den att min kommun planerar att dra ut kommunalt VA inom en 5års period men det finns inget beslut än.
De reningsverk jag kollat på hittils är:
Wehoputs5,
Baga easy med Biotank samt utan
Ecobox S1
Graf 8
Biolan Trio
Jag har som sagt fastnat i en jungel och vill nu bara besluta mig för ett system som funkar och levereras komplett.
Mycket tacksam för tips!
Jag har ett Baga Easy med biotank och det sköter sig själv bortsett från en st 5 minuters kontroll varje kvartal. 3200kr om året i serviceavtal (avloppet larmar baga med sms om något allvarligt fel inträffar och en kille kommer och byter lite grejer varje år)....tyvärr är det snordyrt i inköp så om ni verkligen får kommunalt avlopp så ta den lösning som är billigast.
Viktigt att kolla på, förutom inköpspris är
- Kostnad för serviceavtal och vad som ingår.
- Vad förväntas du som fastighetsägare göra för skötsel?
- Finns drift/processgaranti?
Vissa tillverkare lägger mycket av underhållet på fastighetsägaren medans det finns tillverkare som plomberar verket samt ger 20 års driftsgaranti.
- Kostnad för serviceavtal och vad som ingår.
- Vad förväntas du som fastighetsägare göra för skötsel?
- Finns drift/processgaranti?
Vissa tillverkare lägger mycket av underhållet på fastighetsägaren medans det finns tillverkare som plomberar verket samt ger 20 års driftsgaranti.
Jo man bör ju helt klart kolla upp vad som förväntas av ägaren samt möjligheten till service på min ort och vad som ingår.
jhenrikj - hur tar du hand om ditt dagvatten, går även det att leda till biotanken?
Någon som använder biolan trio som verkar vara billigast?
jhenrikj - hur tar du hand om ditt dagvatten, går även det att leda till biotanken?
Någon som använder biolan trio som verkar vara billigast?
Tack för det! Det hade jag missat, måste kolla om det är ett krav från min kommun.
Det gäller gällivare kommun.
Så klart så är inte tanken att ansluta dagvattnet till minireningsverket utan till efterföljande infiltration/täckt dike men om man har ex biomoduler/infiltrationskasetter efter reningsverket kan inte dessa "må bra" av att man skickar dagvattnet igenom dem? eller skall man ansluta dagvattnet vid utloppet av hela reningen ...
Så klart så är inte tanken att ansluta dagvattnet till minireningsverket utan till efterföljande infiltration/täckt dike men om man har ex biomoduler/infiltrationskasetter efter reningsverket kan inte dessa "må bra" av att man skickar dagvattnet igenom dem? eller skall man ansluta dagvattnet vid utloppet av hela reningen ...
Någon som direkt kan rekommendera, avfärda någon av de reningsverk jag tittat på?
ok, bra att veta. trodde att efterpoleringsbädden skulle må bra av att bli genomsköljd av dagvatten 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför i hela humhum skulle man leda dagvattnet till en infiltrationsanläggning?Pär Sundqvist skrev:...
Det är ju rent regnvatten. Det regnar på hela jorden, mark som sjö och hav.
Vad har det med reningsverk och infiltration att göra?
Tips: Stenkista.
Produkter som diskuteras: "Stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden