Nu börja de närma sig att fixa till garagets golv.
I dagsläget finns det en golvbrunn ifrån 70 talet som är helt förstoppad som ska bytas ut och omplaceras i garaget.
Jag önskar mig ha en ränna i mitten av garaget men då slog det mig att rännorna inte har något vattenlås. Hur är det med vattenlås i garage? Används det ens? I garage används inte golvbrunnen så ofta och därför tänker jag att vattenlåset ofta torkar ut och därmed blir helt onödigt.
Hjälp mig här nu
Om man ska ha vattenlås (vilket känns naturligt), hur bygger men då upp systemet med en ränna så man kan rensa vattenlåset om det täpper igen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/klinker-fran-byggmax-i-garage.200113/page-3#post-1756775
Jag vill göra som han ovanför mig gjorde men hur är det uppbyggt med vattenlås?
I dagsläget finns det en golvbrunn ifrån 70 talet som är helt förstoppad som ska bytas ut och omplaceras i garaget.
Jag önskar mig ha en ränna i mitten av garaget men då slog det mig att rännorna inte har något vattenlås. Hur är det med vattenlås i garage? Används det ens? I garage används inte golvbrunnen så ofta och därför tänker jag att vattenlåset ofta torkar ut och därmed blir helt onödigt.
Hjälp mig här nu
https://www.byggahus.se/forum/threads/klinker-fran-byggmax-i-garage.200113/page-3#post-1756775
Jag vill göra som han ovanför mig gjorde men hur är det uppbyggt med vattenlås?
Är långt ifrån bygg kunnig men har ett sånt avlopp i stallet.Kenny Lundbäck skrev:Nu börja de närma sig att fixa till garagets golv.
I dagsläget finns det en golvbrunn ifrån 70 talet som är helt förstoppad som ska bytas ut och omplaceras i garaget.
Jag önskar mig ha en ränna i mitten av garaget men då slog det mig att rännorna inte har något vattenlås. Hur är det med vattenlås i garage? Används det ens? I garage används inte golvbrunnen så ofta och därför tänker jag att vattenlåset ofta torkar ut och därmed blir helt onödigt.
Hjälp mig här nuOm man ska ha vattenlås (vilket känns naturligt), hur bygger men då upp systemet med en ränna så man kan rensa vattenlåset om det täpper igen.
[länk]
Jag vill göra som han ovanför mig gjorde men hur är det uppbyggt med vattenlås?
Och ska du inte använda avloppet ofta eller har uppvärmt garage så är det nog lika bra att ha utan vattenlås. Så det varken kan frysa eller torka ut.
Kan också tipsa om att inte välja ränna eller galler i plast. Går sönder för minsta lilla och om det kommer en råtta på besök så gnager den igenom direkt :/.
Angående att kunna rensa avloppet så går mitt avlopp rätt ut på gödsel stacken. Så röret är lätt att spola rent och själva rännan är det ganska dålig lutning på så där hamnar det mesta av grus och smutsen.
Men är det mycket grus som du kommer spola ner i avloppet så kanske ett sånt här avlopp passar bättre.
http://www.ydre-grinden.se/isotope/i/id-631280.jpg
Värsta skiten blir liggande på botten och vattnet åker ut. Blir dock att man får rensa avloppet med en skyffel lite då och då
Garaget befinner sig i bostaden så det blir aldrig minusgrader där, t-shirt värme rent av. Dock så är huset ifrån tidigt 70-tal och har dålig markisolering om en någon. Vi har inga fuktproblem i huset.
Golvbrunn utan vattenlås, kommer inte det lukta avlopp då?
Måste nog ha en golvbrunn med sanduppfång, bilen åker in å ut hela tiden och drar med sig massa sand/grus.
Bilden du visa linda verkar vara mer i stil med vad som behövs, dock verkar just den modellen lite väl grov
.
Golvbrunn utan vattenlås, kommer inte det lukta avlopp då?
Måste nog ha en golvbrunn med sanduppfång, bilen åker in å ut hela tiden och drar med sig massa sand/grus.
Bilden du visa linda verkar vara mer i stil med vad som behövs, dock verkar just den modellen lite väl grov
Du kan ju i princip bygga din egen oljeavskiljare och sandfång av lite rördelar och en bit brunnsrör med tät plugg i botten.
Men det blir nog inte billigare än 2-3k om du inte har kontakter som har spill av vägtrummor.
Då kan du använda golvränna som på din länk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/avlopp-och-oljeavskiljare-i-garage.240376/
Men det blir nog inte billigare än 2-3k om du inte har kontakter som har spill av vägtrummor.
Då kan du använda golvränna som på din länk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/avlopp-och-oljeavskiljare-i-garage.240376/
Ja bygga själv låter inte helt fel. Kan man inte ljuta ett brunnsrör själv då? De är väl bara att hitta en stor och liten hink, i med armering och sen betong, hålen för avlopp borrar man bara upp och vips så har men den. Eller är de nå jag missa nu ? =)
Jo men vet du va, det blir perfekt med en egen oljeavskiljare. I dagsläget har vi någon slags dränering i ett av rummen i källaren, typ ett fyrkantigt hål rakt ner i grunden men en pump i som pumpar upp vatten och leder bort det in i ett avlopp, en skitful lösning. Jag kan leda iväg det vattnet till min nya oljeavskiljare och därmed alltid ha vatten i den och dessutom kan jag täppa igen hålet i det andra rummet
Jo men vet du va, det blir perfekt med en egen oljeavskiljare. I dagsläget har vi någon slags dränering i ett av rummen i källaren, typ ett fyrkantigt hål rakt ner i grunden men en pump i som pumpar upp vatten och leder bort det in i ett avlopp, en skitful lösning. Jag kan leda iväg det vattnet till min nya oljeavskiljare och därmed alltid ha vatten i den och dessutom kan jag täppa igen hålet i det andra rummet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Vad är det för avlopp sen då? Brukar inte kommunerna vara väldigt väldigt restriktiva till avlopp i garage. Då ska man verkligen ha typgodkänd utrustning för att få igenom det.
Klicka här för att svara