13 063 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Annu ett kluckande köksavlopp
Då diskmaskinens slang sitter högre än vattenlåset, kan du avskriva den teorin.
Jag tror snarast att ditt problem sitter längre ned i avloppsstammen. Problemet är nog inte heller luftning. Utan snarast tvärtom, att du får övertryck i avloppsstammen, vilket får vattnet att bubbla upp i vattenlåset.
Jag har själv samma problem. Uppkommer vintertid, av någon anledning.
Jag tror snarast att ditt problem sitter längre ned i avloppsstammen. Problemet är nog inte heller luftning. Utan snarast tvärtom, att du får övertryck i avloppsstammen, vilket får vattnet att bubbla upp i vattenlåset.
Jag har själv samma problem. Uppkommer vintertid, av någon anledning.
Det är bara att räta upp vattenlåset. Den högra delen av V:et ska vara vertikal. Du kommer antagligen att få byta den vita rörbiten innan vattenlåset till något som med annan längd. Svårt att se exakt hur du ska göra på bilden.sjoberg skrev:
Du har fel. Det spelar ingen roll att slangen gör en böj högre upp än vattenlåset. Det är positionen av slangens ändar som är relevant. Då den högre änden kommer vara i kontakt med vattenlåsets innehåll och själv vara fylld med vatten från diskmaskinstömningen uppstår en hävert.AG A skrev:Då diskmaskinens slang sitter högre än vattenlåset, kan du avskriva den teorin.
Jag tror snarast att ditt problem sitter längre ned i avloppsstammen. Problemet är nog inte heller luftning. Utan snarast tvärtom, att du får övertryck i avloppsstammen, vilket får vattnet att bubbla upp i vattenlåset.
Jag har själv samma problem. Uppkommer vintertid, av någon anledning.
AG A skrev:Då diskmaskinens slang sitter högre än vattenlåset, kan du avskriva den teorin.
Jag tror snarast att ditt problem sitter längre ned i avloppsstammen. Problemet är nog inte heller luftning. Utan snarast tvärtom, att du får övertryck i avloppsstammen, vilket får vattnet att bubbla upp i vattenlåset.
Jag har själv samma problem. Uppkommer vintertid, av någon anledning.
Har du fått någon ordning på det och isåfall hur gjorde du?
peroande skrev:Det är bara att räta upp vattenlåset. Den högra delen av V:et ska vara vertikal. Du kommer antagligen att få byta den vita rörbiten innan vattenlåset till något som med annan längd. Svårt att se exakt hur du ska göra på bilden.
Konkret tips Peroande, det ska jag testa att få till. Du tror inte på någon typ av avluftningsventil?
Klicka här för att svara